Wyniki drugiej edycji konkursu "Poznajemy eksponaty Muzeum Lotnictwa Polskiego"

Podium

Zwycięzcami konkursu przygotowanego wspólnie przez Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz portal lotniczy dlapilota.pl zostali:

1. miejsce Andrzej Palich z Szarowa. Nagrody: "Garbata historia Sopwith F.1 Camel - aeroplan z innego świata" i nakolannik Pooleys.

2. miejsce Stanisław Guzik z Krakowa. Nagrody: Książka: "Garbata historia Sopwith F.1 Camel - aeroplan z innego świata" i IFR Kneebord.

3. miejsce Wojciech Maziarz z Krakowa. Nagrody: Książka "Garbata historia Sopwith F.1 Camel - aeroplan z innego świata" i firmową koszulkę dlapilota.pl

Dodatkowo, każdy z laureatów otrzymał bezpłatne, dwuosobowe okazjonalne zaproszenie do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Zwycięzcom serdecznie gratulujemy! Wszystkim którzy wzięli udział w naszej zabawie dziękujemy i zachęcamy niebawem do kolejnych konkursów...

Od pierwszego dnia konkursu, zebraliśmy 1040 odpowiedzi. W sumie, w konkursie wzięło udział 168 osób. Spośród 91 osób które udzieliły prawidłowej odpowiedzi na WSZYSTKIE konkursowe pytania, wylosowaliśmy trzech laureatów. Do losowania użyliśmy komputerowy generator liczb losowych.

Pytania i prawidłowe odpowiedzi

1. Samolot PZL MD-12
Wymień co najmniej dwa powody przez które zakończono rozwój samolotu PZL MD-12

Brak możliwosci ustawienia smigła w chorągiewkę, niska sprawność zespołu silnik-smigło, małe wydłużenie plata, błąd w konstrukcji usterzenia poziomego.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/PZL_MD-12

 

2. Śmigłowiec "SP-GIL"
Jakie rozwiązanie zostało wykorzystane w śmigłowcu SP-GIL, które dopiero 20 lat później pojawiło się w USA, w śmigłowcach Sikorskiego?

Osadzony w głowicy rezonansowy eliminator drgań.

 

3. PZL S-4 Kania 3
Dokończ zdanie: Głównym powodem rezygnacji z rozowoju samolotu Kania, było wycofanie z produkcji ...


Wycofanie z produkcji silnika MD 11

 

4. PZL-130 Orlik
Jeden z prototypowych egzemplarzy Orlika, stoi przed budynkami Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych na ul. Księcia Bolesława w Warszawie. Jaki jest numer boczny tego samolotu?

Numer boczny: 006

 

5. SZD-21 Kobuz 3
14 kwietnia 2001 roku, oblatano na Śląsku dwa odrestaurowane przez prywatnych właścicieli szybowce Kobuz. Jakie miały numery rejestracyjne oraz jakie ograniczenia na nie nałożono? (wymień co najmniej jedno ograniczenie)

SP - 2480 i SP - 2500. Nie zostały one dopuszczone już do wykonywania akrobacji. W tej chwili dopuszczono je do szybkości 200 km/h i przeciążeń +4g i -1,5g. W przygotowaniu do dopuszczenia do lotów znajduje się jeszcze trzeci Kobuz.
Źródło:
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pszd212b.htm

 

6. PZL-105 Flaming
PZL zawiesiły rozwój samolotu PZL 105 Flaming m.in. z powodu produkcji innej konstrukcji lotniczej. Jakiej?

 

Odpowiedź: PZL-130 Orlik

 

7. IS-B Komar 49
Podaj przynajmniej trzy wyczyny dokonane na szybowcu Komar. Nie koniecznie na wersji 49.

19.06.1934 r. Wanda Modlibowska ustanowiła kobiecy rekord długotrwałości lotu 5 h 57 min,
22.07.1934 r. Michał Blaicher uzyskał wysokość 3035 m (niestety nie uznaną jako rekord), A.Włodarkiewicz 4.11.1935 r. ustanowił zarejestrowany rekord wysokości wynoszący 2630 m.
30.10.1935 r. Z.Oleński ustalił na Komarze rekord krajowy długotrwałości lotu wynoszacy 20 h 13 min, pobity w dniach 28-29.07.1936 r. przez R. Dyrgałłę, który z kolei poprawiła W.Modlibowska wykonując na Komarze SP-422 w dniach 13-14.05.1937 r. lot długości 24 h 25 min, co było kobiecym rekordem miedzynarodowym pobitym dopiero w 1948 r.
Także za granicą Komary pokazały się z jak najlepszej strony: we wrześniu 1935 r. na zawodach w Szwajcarii Jugosłowianin Stonejović zajął II miejsce w konkurencji lotu na długotrwałość, a 21.051939 r. takźe Jugosłowianin Lemesić ustanowił krajowe rekordy wysokości (3600 m), i odległości przelotu (362 km). W 1948 Stanisław Wielgus ustanowił rekord Polski, lecąc Komarem 48 35 godzin i 14 minut "Komar" zbudowany w Finlandii dokonał przelotu nad Zatoką Fińską przelatując z Tallina do Helsinek.
Źródło:
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pkomar.htm

 

8. PZL-106A Kruk
Z czego zasłynęła i czym się charakteryzowała kabina Kruka?

Kabina Kruka słynęła z ocalenia życia wielu pilotom, którzy rozbili swe maszyny (między innymi dzięki konstrukcji odpornej na zderzenia, w tym z napowietrznymi liniami energetycznymi). W kabinie panowało nadciśnienie, aby zapobiec zasysaniu oparów i aerozoli chemikaliów do wnętrza. Ponadto instalacja wentylacyjna posiadała pochłaniacze substancji szkodliwych.

 

Przeczytaj koniecznie nasz wywiad z Krzysztofem Radwanem, dyrektorem Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie:
Muzeum to takie miejsce gdzie pamięć będzie wieczna...

Nie zapomnij regularnie odwiedzać internetowej strony Muzeum Lotnictwa w Krakowie

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus