Przejdź do treści
Źródło artykułu

Szybowiec został całkowicie zniszczony, a pilot doznał niegroźnych obrażeń

Oględziny szczątków, jak i informacje uzyskane od ucznia-pilota, pozwalają na stwierdzenie, że szybowiec był sprawny technicznie, a urządzenia sterownicze i wszystkie jego mechanizmy, od chwili wypadku, działały prawidłowo.

(...)

24 października 2004r. uczeń-pilot lat 45, wykonywał na szybowcu PIRAT lot żaglowy, w Górskiej Szkole Szybowcowej ŻAR AP. Po ok. 1,5 godzinnym locie na zboczu Magórki, wykonując nad zboczem zakręt na małej wysokości i małej prędkości, doprowadził do przeciągnięcia szybowca, w wyniku czego wpadł do lasu. Szybowiec został całkowicie zniszczony, a pilot doznał niegroźnych obrażeń i po kilkudniowej obserwacji opuścił szpital.

Natychmiast po zdarzeniu przerwano loty szybowcowe i powiadomiono o wypadku Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL).

W trakcie badania, PKBWL ustaliła następujące przyczyny wypadku lotniczego:

  • wykonywanie lotu nad zboczem na zbyt małej wysokości

  • błąd techniki pilotażu, polegający na wykonaniu zakrętu z dużym przechyleniem i na zbyt małej prędkości, co doprowadziło do przeciągnięcia szybowca i zderzenia z lasem.

Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu wypadku był brak lotu sprawdzającego ucznia - pilota z instruktorem na zboczu, po 13 miesięcznej przerwie w lotach żaglowych.

(...)

Uczeń-pilot posiadał wystarczający poziom wyszkolenia teoretycznego, jak i praktycznego, do prawidłowego wykonania zadania.

(...)

Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

  • W warunkach Górskiej Szkoły Szybowcowej ŻAR, w stosunku do pilotów nie mających doświadczenia w lotach żaglowych oraz innyh lotach w warunkach górskich, przed dopuszczeniem do lotów samodzielnych, należy dokonywać wszechstronnej i wnikliwej kontroli techniki pilotażu oraz znajomości zasad wykonywania lotów w warunkach górskich.

  • Dyrektorzy/ szefowie wyszkolenia, jednostek Aeroklubu Polskiego, powinni dopilnować aby dokumentacja osobista pilotów (książka przebiegu szkolenia szybowcowego/ książka pilota szybowcowego) była wydawana i prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  • Nie należy dopuszczać do naruszenia obowiązujących procedur wydawania i pobierania sprzętu do lotu.

 


Dokładny przebieg zdarzenia i opracowane badanie znajdziecie w Raporcie Końcowym PKBWL nr 285/04 na stronie bezpieczenstwo.dlapilota.pl

Podobne wypadki często niestety nie kończą się tak szczęśliwie jak ten, dlatego zachęcamy do poznawania kolejnych zdarzeń, uczenia się na błędach innych i wdrażania możliwie wszystkich środków bezpieczeństwa 

Codziennie zapraszamy do lektury raportów z działu „wydarzyło się dziś” na głównej stronie bezpieczenstwo.dlapilota.pl


 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony