Przejdź do treści
Źródło artykułu

Red Bull Air Race rozpoczyna sezon 2014

Już 1 marca, po czterech latach przerwy, miłośnicy sportów lotniczych po raz kolejny będą mogli podziwiać najlepszych pilotów świata w ramach zawodów Red Bull Air Race. Otwarcie bieżącego sezonu odbędzie się, podobnie jak to bywało już w przeszłości, w Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Trasa zawodów zostala zaplanowana przy nadmorskim bulwarze Corniche, gdzie fani będą mogli je obserwować z plaży o długości ośmiu kilometrów. Dwunastu pilotów będzie rywalizowało pokonując specjalnie zaprojektowany 5 km tor przeszkód. Aby wygrać, muszą oni połączyć szybkość, precyzję i umiejętności w manewrowaniu pomiędzy pylonami wypełnionymi powietrzem, z których niektóre będą umiejscowione w odległości jedynie 10 m od siebie. A wszystko to zaledwie na wysokości 20 m.

Jednak dynamika tego sportu sprawiła, iż po kilku niebezpiecznych sytuacjach mających miejsce podczas poprzednich edycji, w 2011 r. zawody Red Bull Air Race zostały odwołane. Prezes Air Race, Erich Wolf powiedział: "Ciężko pracowaliśmy w ciągu ostatnich trzech lat aby udoskonalić niektóre aspekty bezpieczeństwa i wprowadzić ten sport na nowy poziom. Zainteresowanie nim wśród naszych fanów pozostaje niezmiennie na niewiarygodnie wysokim poziomie. Nie możemy się doczekać, kiedy wrócimy w powietrze".

Zasady

Uczestnicy Red Bull Air Race będą wykorzystywali samoloty akrobacyjne Zivko Edge 540, Extra oraz MXS, z których każdy posiada rozpiętość skrzydeł mniejszą niż 7,6 m. Podczas zawodów będą latali z prędkościami dochodzącymi do 426 km/h.

Piloci wezmą udział w co najmniej dwóch treningach przed kwalifikacjami. Kolejność startu jest określona przez wyniki z roku poprzedniego wyścigu, a rozpoczyna pilot zajmujący najwyższą pozycję w rankingu. Kolejność startu dla nowych pilotów wyścigowych jest ustalana w drodze losowania. Czasy uzyskane podczas ostatniego lotu treningowego określą kolejność startów w kwalifikacjach, które odbywają się dzień przed wyścigiem i obejmują dwa obowiązkowe przeloty, z których zalicza się najlepszy przelot.

W dniu wyścigu, piloci rywalizują w eliminacjach, które wyłonią najlepszą ósemkę rywalizującą potem w Super 8. Następnie czterech zawodników z najlepszym czasem awansuje do Final 4, gdzie w ramach jednego konkursu będą walczyli o zwycięstwo w całych zawodach i punkty w klasyfikacji generalnej Air Race World Champion.



Nowe kwestie bezpieczeństwa

Jak informują organizatorzy, pojawi się wiele udoskonaleń technicznych w kwestii bezpieczeństwa, m.in. jednakowe silniki i śmigła dla wszystkich pilotów, zmiana lekkiego nylonowego materiału, z którego wykonane są pylony, tak aby możliwe było ich rozerwanie w przypadku zaczepienia skrzydłami samolotu, oraz podniesienie wysokości 18-metrowych pylonów, pomiędzy którymi przelatują piloci. 270-stopniowy zakręt „Quatro” wiążący się z dużymi przeciążeniami i przelotem między czterema pylonami został wyeliminowany. Regulamin także został zaostrzony, aby uniknąć przekraczania wyznaczonych granic przez pilotów. Kolejnym elementem bezpieczeństwa oraz atrakcją jest nowy konkurs Challengers Cup, który pozwoli nowym pilotom, doświadczyć ścigania się po torze bez „wielkiej presji” - dzień przed wyścigiem Red Bull Air Race oraz wziąć udział w kilku obozach treningowych w trakcie trwania sezonu.

Obecnym mistrzem jest Paul Bonhomme z Wielkiej Brytanii, który wygrał ostatnie dwie edycje mistrzostw świata w 2009 i 2010 r. W bieżącej edycji weźmie również udział mistrz z 2008 r., Hannes Arch z Austrii oraz Amerykanin Kirby Chambliss, który zwyciężył w tych zawodach w 2004 i 2006 r. Obok nich na liście startowej pojawią się: Nigel Lamb (Wielka Brytania), Matt Hall (Australia), Peter Besenyei (Węgry), Nicolas Ivanoff (Francja), Michael Goulian (USA), Matthias Dolderer (Niemcy), Yoshi Muroya (Japonia), Pete McLeod (Kanada) i Martin Sonka (Czechy).

Nowe pylony

Od 2014 roku pylony będą większe i lepsze niż kiedykolwiek. Zachowają swój stożkowy kształt, ale będą znacznie bezpieczniejsze. Najbardziej widoczną zmianą jest ich wysokość. Nowe mają 25 metrów i są o 5 metrów wyższe od tych używanych w 2010 roku.

Powłoki są asymetryczne. Ich wewnętrzna strona jest pionowa, dzięki czemu powietrzna bramka, którą tworzą dwa pylony jest idealnie kwadratowa. Zasadniczą zmianą jest jednak podniesienie wysokości bramki z 10 na 15 metrów wysokości nad ziemią, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa zawodów.

Red Bull Air Race w kalendarzu FAI

Władze Red Bull Air Race i Fédération Aéronautique Internationale (Międzynarodowej Federacji Lotniczej) podpisały porozumienie, w którym FAI uznaje Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race. FAI sprawuje opiekę nad międzynarodowymi zawodami i wydarzeniami lotniczymi. Zajmuje się między innymi ustanawianiem ogólnoświatowych norm w sportach lotniczych oraz certyfikuje rekordy z dziedziny aeronautyki i lotnictwa. Częścią porozumienia jest zapis, w którym FAI aprobuje zasady i regulamin Mistrzostw Świata Red Bull Air Race na rok 2014. Wszystkie zawody z serii pojawią się także w oficjalnym kalendarzu zawodów FAI.

Dla Red Bull Air Race, wsparcie FAI oznacza pomoc w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem podniebnych wyścigów. Federacja dostarczy też specjalnie zaprojektowane medale dla pilotów, którzy staną na podium każdych zawodów.

Terminarz Red Bull Air Race w 2014 r.:

luty-marzec, 28.02-01.03, Abu Dhabi , Zjednoczone Emiraty Arabskie
kwiecień, 12-13, Rovinj, Chorwacja
maj, 17-18, Putrajaya, Malezja
lipiec, 26-27, Gdynia, Polska
sierpień, 16-17, Ascot, Wielka Brytania
wrzesień, 06-07, Fort Worth, Teksas, USA
październik, 11-12, Las Vegas, USA
listopad, 01-02, Szanghaj, Chiny

Międzynarodowe zawody Red Bull Air Race rozgrywane są od 2003 r. i zostały stworzone przez firmę Red Bull, która jest jednocześnie głównym sponsorem. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony