PAŻP uruchomił ATIS na lotnisku w Łodzi

Lotnisko w Łódzi: nowa wieża kontroli ruchu lotniczego, fot. M. Stanik

2 maja br., Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uruchomiła na lotnisku Łódź Lublinek system automatycznej informacji lotniskowej ATIS (Automated Terminal Information Service), który dla wszystkich pilotów oznacza znaczne ułatwienie w kwestii dostępu do bieżących informacji operacyjnych oraz meteorologicznych.

ATIS na łódzkim lotnisku jest dostępny na częstotliwości 135,675 MHz oraz pod numerem telefonu 22 574 7257. Przypomnijmy, iż serwis ten zapewnia informacje na temat kierunku pasa do startu i lądowania, poziomu przejściowego, kierunku i siły wiejącego wiatru, widzialności, zachmurzenia, temperatury, ciśnienia, obowiązujących częstotliwości oraz istotnych zmian operacyjnych.

Michał Krzykacz, Kierownik Terenowego Zespołu Kontroli Lotniska Łódź, tłumaczył, iż "Dystrybucja informacji lotniskowych poprzez system ATIS umożliwi pilotom łatwiejszy i wcześniejszy dostęp do informacji potrzebnych do przygotowania się do lotu. Dzięki temu pilot może poświęcić więcej czasu na inne rzeczy z checklisty. Od strony kontrolera ATIS odciaża jego pracę i pozwala się skupić na istotniejszych kwestiach ruchowych".

Poniżej lista serwisów ATIS na polskich lotniskach zawarta w AIP Polska:


Czytaj również: Jak zidentyfikować kanał 8.33 kHz?
 

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Polscy malkontenci! Jest to źle nie ma też źle, może się opamiętacie odrobinę!!! Czy trzeba Wam du.. miodem smarować żebyście byli chociaż neutralni bo o zadowoleniu to chyba mowy być nie może???

Ciekawe czy jest tak na tych nowych gdzie spodziewamy się kierunku i siły wiatru a tu szybkie varying przed zamiast po.

Masakra! Źle! Do dupy! Sepleni! I jeszcze na pewno brzydka jest i dostała robotę dzięki łapówce. A wogóle to pogoda fatalna przez ten ATIS...

No super. Nic tylko pogratulować. PAZP kupił ATISy jakieś dwa trzy lata temu. Ale ktoś zapomniał ze powinny współpracować z systemami meteo, które żeby było weselej są własnością PAZP. Teraz działa to tak że Pani z IMGW siedzi i wklepuje dane ręcznie.

Jak to w Polsce nie wiem czym się chwalicie, atis jest to standard światowy . W wielu miejscach i to niby które są jak niektórzy myślą są D-Atis'y. Dużo samolotów ma ACARS'a i sobie je ściąga. U nas może to będzie za 100 lat. I ta ilość informacji, w WAW zawsze podają wiatr zmienny od jakiego do jakiego kierunku, po co?, podać konkretny kierunek, siłę i wsio, tak jest w większości, no i na koniec smaczek warszawski - jak chcesz startować z pełnej długości pasa poinformuj służbę odpowiednio wcześniej.

Masakra !!!!!!!!!!!!

Obecny ATIS "nie leży" nawet kontrolerom z TWR EPKK - sam słyszałem niepochlebne opinie.
A swoja droga: w dobie cyfryzacji, czy nie można zrobić czegoś na wzór poprzednich AYTIS-ów??? Czy znowu ktoś zaliczył "extra kontrakt" po znajomościach i "suwenirach"???

Ladny glos, akcent amerykanski, jak na twor syntetyczny calkiem fajny. Czego się tu czepiac? Wstydem jest to ze ATIS do niedawna miały dwa lotniska w Polsce i nadal nie wszystkie mają. Jeśli syntezer mowy za drogi to może wystarczy magnetofon?

Nie wiem jak reszta, ale mi te nowe ATISy kompletnie nie leżą... Ten co był w EPKK, EPWA - był zdecydowanie lepszy, wyraźniejszy... a ta "kobieta" to sepleni, fuj! ;-)

Tak dla jasności w EPWA ATIS jest ciągle ten sam

Ok ,dawno nie byłem, więc myślałem, że też się zmienił.
Generalnie wiadomo o co chodzi.. ;-)