Na którym lotnisku wylądujemy zimą?

Odśnieżanie drogi startowej. Źródło: www.roadtransport.com

Postanowiliśmy sprawdzić które lotniska, lądowiska i inne miejsca, zapewniają bezpieczne wykonywanie operacji lotniczych zimą. W stosunku do pozostałych pór roku sytuacja nie wygląda imponująco, ale nie jest aż tak źle! Poniżej tabela zawierająca informacje dotyczące przygotowania nawierzchni pasów startowych. Z przyczyn oczywistych, w spisie nie uwzględniliśmy lotnisk kontrolowanych i lotnisk wojskowych.

Informujemy jednocześnie, że podane w artukule informacje są czysto poglądowe i zostały uzyskane od przedstawicieli osób i instytucji zarządzających lotniskami. Portal dlapilota.pl nie ponosi odpowiedzialności za stan faktyczny. W celu upewnienia się co do możliwości wykonywania operacji lotniczych należy zawsze skontaktować się z zarządzającym lotniskiem.

Lotniska i lądowiska odśnieżane zimą "na bieżąco", oznaczyliśmy na mapie portalu lotniska.dlapilota.pl symbolem żółtego pługu:

Warunki na lotniskach zmieniają się dynamicznie. Jeśli wiesz o lotnisku, lądowisku bądź innym miejscu utrzymywanym w "lotnej" kondycji w okresie zimowym lub na którym, wbrew temu co napisaliśmy nie można latać zimą, prosimy o komentarz na dole strony lub bezpośrednio pod lotniskiem na portalu lotniska.dlapilota.pl.

MIEJSCE NA BIEŻĄCO W MIARĘ WŁASNYCH POTRZEB NA ŻYCZENIE W CZASIE OPADÓW ŚNIEGU WYŁĄCZONE Z UŻYTKOWANIA
Białystok-Krywlany EPBK       X
Bielsko Biała-Aleksandrowice EPBA       X
Borsk EPBO     X  
Bydgoszcz-Aeroklub EPBY       X
Częstochowa-Rudniki EPRU X      
Depułtycze Królewskie   X    
Elbląg EPEL       X
Góraszka EPGO       X
Grudziądz-Lisie Kąty EPGI       X
Gryźliny EPGR   X    
Inowrocław EPIN   X X  
Iwonicz EPIW       X
Jelenia Góra EPJG X      
Kaniów EPKW   X X  
Katowice-Muchowiec EPKM   X    
Kętrzyn-Wilamowo EPKE       X
Kielce-Masłów EPKA       X
Kraków-Pobiednik Wielki EPKP       X
Krosno EPKR       X
Leszno-Strzyżewice EPLS       X
Lubin EPLU   X    
Lublin-Radawiec EPLR       X
Mielec EPML X      
Mirosławice EPMR       X
Modlin EPMO X      
Nowy Sącz-Łososina Dolna EPNL       X
Nowy Targ EPNT       X
Olsztyn-Dajtki EPOD   X X  
Opole-Polska Nowa Wieś EPOP       X
Ostrów Mazowiecka - Grądy EPGY   X    
Ostrów Wielkopolski - Michałków EPOM   X X  
Piotrków Trybunalski EPPT   X X  
Płock-Kostrogaj EPPL       X
Poznań-Bednary EPPB       X
Poznań-Kobylnica EPPK   X    
Przasnysz-Sierakowo EPPZ       X
Radom-Piastów EPRP       X
Rybnik-Gotartowice EPRG   X    
Rzeszów-Aeroklub EPRJ   X    
Słupsk-Krępa EPSR       X
Sobienie Szlacheckie EPSJ X      
Stalowa Wola-Turbia EPST       X
Suwałki EPSU       X
Szczecin-Dąbie EPSD       X
Szczytno-Szymany EPSY       X
Świdnik EPSW   X    
Toruń EPTO       X
Warszawa Babice EPBC  X      
Watorowo EPWT   X   X
Włocławek-Kruszyn EPWK       X
Wrocław-Szymanów EPWS        
Zamość-Mokre EPZA   X    
Zborowo EPZB       X
Zielona Góra-Przylep EPZP   X    
Żar EPZR       X

 

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Wiosna za tydzień

Ta ankieta zagraża bezpieczeństwu, bo jeszcze ktoś poleci na jakieś lotnisko z odśnieżaniem na bieżąco i się niemile przekona.

Cóż to za komentarz ? Przecież napisali wyraźnie:

"informujemy jednocześnie, że podane w artykule informacje są czysto poglądowe i zostały uzyskane od przedstawicieli osób i instytucji zarządzających lotniskami. Portal dlapilota.pl nie ponosi odpowiedzialności za stan faktyczny. W celu upewnienia się co do możliwości wykonywania operacji lotniczych należy zawsze skontaktować się z zarządzającym lotniskiem."

Jeśli ktoś nie potrafi czytać, nie powinien też latać!

Pilot dowódca jest odpowiedzialny za zweryfikowanie możliwości wykonania operacji na konkretnym lotnisku/lądowisku. Nie rozumiem twego toku rozumowania. Zagrożeniem jest brak jakiejkolwiek informacji. Dzięki tej tabelce mogę coś zaplanować i po sprawdzeniu polecieć. I tyle. Pozdrawiam.

Nie do końca - na lądowiskach i lądowiskach za bezpieczną eksploatację lotniska/lądowiska odpowiada zarządzający. Również zimą. Jeśli lotnisko/lądowisko się nie nadaje, bo hamowanie jest ZŁE, albo zalega warstwa 20 cm miękkiego śniegu - lotnisko/lądowisko musi zostać zamknięte, wydany SNOWTAM, etc. Dobrze, że jest tabelka, z informacją, które lotniska z zimą tak czy inaczej walczą. Nie jest to informacja o charakterze operacyjnym. Sprawdzić trzeba u zarządzającego, bo samemu, bez polecenia, się zwykle nie da. Gorzej że niektórzy zarządzający nie do końca znają swoje obowiązki, albo próbują wmawiać, że "lądowanie jest na odpowiedzialność pilota" - nie ma czegoś takiego na lotnisku/lądowisku. Albo jest zgoda na operację, albo jej nie mam - to jest sprawa odpowiedzialności zarządzającego. Najgorzej, gdy naiwni potem się przekonują, po skapotowaniu, że informacja o grubości pokrywy śnieżnej była nieco optymistyczna, co piszącemu te słowa się kiedyś o mało nie zdarzyło.

Święte słowa. Polecam przylecieć na EPBC.

Sorry mój starczy wzrok niedostrzegł właściwego krzyżyka przy EPMR. Przepraszam

EPMR to chyba na bieżąco odśnieżane nie jest. Jak na bieżąco można trawę odśnieżać? Myślę że to błąd a nie faktyczna informacja.

EPGY powinny znajdować się w ostatniej kolumnie

Zgadzam się z przedmówca super inicjatywa.
Jak widać można spokojnie latać po całej Polsce!

GRATULACJE dla Redakcji Portalu. Pomysł bardzo dobry. Gdyby tak jeszcze te informacje były na bieżąco aktualizowane. No, ale bez przesady. Jak ktoś chce tu, czy tam lecieć niech dzwoni na dane lotnisko. Pozdrawiam