Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia – Šoštanj

W lotnictwie zaczął się kolejny sezon, na który z pewnością z utęsknieniem czekali wszyscy posiadacze licencji lotniczych. Po wiosennym wznowieniu i pierwszych lotach, przyszedł czas na zaplanowanie dalszych podróży po kraju, jak również poza jego granice.

Wszędzie tam można znaleźć bardzo wiele interesujących obiektów lotniczych. Niektóre z nich nie są jeszcze popularne i powszechnie znane, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia.

Obiekty te chcieliśmy Wam przedstawić w ramach nowego cyklu: „Lotniska GA warte odwiedzenia”. W dzisiejszym odcinku lądowisko Šoštanj, zlokalizowane w północnej Słowenii.


Inne oznaczenia: LJSO
 
Status: Polecone zagraniczne
 
Współrzędne: N46°23'54.1” E15°02'40.7"
 
Radio: 128.3 mHz
 
Elewacja: 1247 ft
 
RWY: 150/330 (15/33), 700x18m asfalt, N46°23'54.1” E15°02'40.7"
 
Kontakt: Tel. +386 (0)3-5892-306 lub przez Let’s VFR Europe


Uwagi:
Górskie szybowisko położone w Styrii, w północnej Słowenii, przeniesione z położonego w bezpośrednim sąsiedztwie lądowiska Slovenj Gradec. Oba lotniska są otwarte na ruch samolotowy, pod warunkiem uzyskania pozwolenia (PPR). Brak informacji o paliwie na sprzedaż. Lądowanie i parking na polu trawiastym bez opłat. Na terenie lotniska znajduje się karczma, a po drugiej stronie pasa gospoda. Miejscowi raczej dobrze mówią po angielsku i są przyjaźnie nastawieni.

Możliwość dojścia piechotą (po 45 minut marszu) wzdłuż drogi do Šoštanj lub szlakiem górskim do Topolsicy, gdzie znajdują się restauracje i hotel SPA. Z Topolsicy kursują busy do Velenje, skąd można udać się na jeden z okolicznych zamków lub przesiąść się na kolejne połączenie do Mariboru lub Ljubljany.


Lądowanie tylko na pasie 33, zalecany prawy krąg. Oficjalnie brak możliwości przejścia na drugi krąg, ze względu na las i zabudowę znajdujące się 150 metrów od progu pasa. Znane jednak są przypadki wykonania go-around przez lokalnych pilotów. Na drodze przecinającej oś pasa należy spodziewać się ruchu samochodowego i okazjonalnie ciężarowego. Pas i droga kołowania w bardzo dobrym stanie. Po wschodniej stronie pasa widoczny rękaw. Wiatr zazwyczaj wieje w osi pasa.

Start wyłącznie z pasa 15, po starcie z lewym kręgiem. W przypadku wysokości nie pozwalającej na przeskok nad lasem (wys. 50m AGL), znajdującym się na przedłużeniu pasa - podążać za drogą w stronę miejscowości Šoštanj z kursem południowym, następnie wykonać zakręt w lewo (przed elektrociepłownią) w stronę jeziora.
 
Lądowisko zgłoszone przez Let’s VFR Europe.


AIP SLOVENIA


Zapraszamy również do odwiedzenia profilu Let’s VFR Europe oraz największej polskiej bazy lotnisk i lądowisk w Internecie www.lotniska.dlapilota.pl

Pamiętaj, aby zawsze przed lotem, zapoznać się ze wszystkimi oficjalnymi źródłami informacji

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony