Przejdź do treści
Źródło artykułu

Handling dla General Aviation w Polsce

Punkt szesnasty Dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych wspólnoty określa jednoznacznie:

"Dla utrzymania efektywnej i uczciwej konkurencji, w przypadku gdy liczba podmiotów świadczących usługi obsługi naziemnej jest ograniczona, podmioty takie powinny być wybrane zgodnie z przejrzystą i bezstronną procedurą (...) przy wzięciu pod uwagę szczególnego zainteresowania jakością i ceną usług obsługi naziemnej..."

Pomimo powszechnego spowolnienia gospodarczego, polski rynek lotnictwa ogólnego wydaje się nadal posiadać potencjał rozwojowy (PLAR 04/2009). Liczba osób korzystających z małych samolotów w stosunku do lat poprzednich utrzymuje się na stale wysokim poziomie. Niepokoją jednak wysokie koszty jakie trzeba ponosić za korzystanie z głównych lotnisk komunikacyjnych naszego kraju, co jest niezbędne w cyklu szkolenia, a także normalnego podróżowania. Można wręcz odnieść wrażenie, że firmy handlingowe nastawione na zyski z obsługi regularnych przewozów, celowo spychają ,,małe lotnictwo" na margines.

Na większości polskich lotnisk (wyjątek to Warszawa Okęcie i Kraków Balice) działa tylko jeden agent, monopolizujący lokalny rynek. Zasady dostępu do tego rynku usług określa wspomniana wyżej Dyrektywa Rady i według wytycznych w niej zawartych, poziom konkurencji musi zostać zachowany w portach lotniczych gdzie ilość odprawianych pasażerów wynosi ponad 2 mln rocznie.

Poniżej prezentujemy zestawienie kosztów operowania samolotem Piper 28-() z czterema osobami na pokładzie (MTOW 1315 kg) na polskich i kilku wybranych lotniskach europejskich. 

Lotnisko Opłata za lądowanie Opłata pasażerska (za każdego odlatującego pasażera) Opłata za postój (za każdą rozpoczętą tonę MTOW i za każde rozpoczęte 24HR) Handling (standardowy) Kontakt do agenta handlingowego lub komórki lotniskowej zajmującej się ruchem General Aviation
Bydgoszcz (BZG) 45 PLN 30 PLN 8 PLN 30 PLN dyzurny_portu@plb.pl
VHF 131,000
 Gdańsk (GDN) 75 PLN 48 PLN 4,5 PLN 250 PLN (cena obowiązuje od września 2009r.) opsga@gdnas.pl
VHF 131,850
 Katowice (KTW) 200 PLN 30 PLN 12 PLN  10 EUR (opłata tylko za transport) handling@gtllot.com.pl
VHF 131,450
 Kraków (KRK) 64 PLN 45 PLN 12,20 PLN

47 EUR

130 PLN

51 EUR*

 

Od 120 PLN + dodatkowe zniżki za handling, np. 50% za lądowanie techniczne

handling@lhc.pl
VHF 131,400

krkops@excel-handling.com

krakow@was-handling.pl
VHF 131,400

LOT SERVICES KRAKOW
VHF  131,575
fboepkk@lotservices.pl
T: +48 723 699 184
 

 Łódź (LCJ) 70 PLN 24 PLN 6 PLN 80 PLN handling@airport.lodz.pl
VHF 124,225
 Poznań (POZ) 75 PLN  25 PLN  10 PLN 25 EUR ga@pozas.pl
VHF 131,950
 Rzeszów (RZE)  50 PLN 18 PLN 4 PLN 160 PLN* ga@was-handling.pl
VHF 126,800
 Szczecin (SZZ) 62,77 PLN  17,66 PLN 5,89 PLN 100 PLN handling@szzas.pl
VHF 121,250
 Warszawa (WAW) 80 PLN 50 PLN (VIP Terminal) 5,50 PLN

215 PLN*

190 PLN

ga@was-handling.pl
VHF 131,400

eaops@lotservices.pl
VHF 131,850
 Wrocław (WRO) 80 PLN 27 PLN 6 PLN 40 EUR ga@wrolot.pl
VHF 127,225
 Zielona Góra (IEG) 50 PLN 18 PLN 4 PLN 50 PLN lotnisko@airport_zgora.pl
VHF 118,750
 Cannes (CEQ) 12,37EUR 6,28 EUR  0,22 EUR 48,65 EUR Operations-acm@cote-azur.cci.fr
VHF 131,575
 Geneva (GVA) 23,50CHF 20,50 CHF 2 CHF 300 CHF dopah@jetaviation.ch
VHF 130,650
 Praga (PRG)  66 EUR 20,6 EUR 19 EUR 24 EUR handling@prg.aero
VHF 131,775
 Tallin (TLL) 19,82 EUR 9,91 EUR 1,53 EUR 35,28 EUR handling@tll.aero
VHF 131,900
 Wilno (VNO) 14,48 EUR 13,03 EUR 4,34 EUR 114 EUR ops@bgservices.lt
VHF 131,900


*stawki Warsaw Airport Services za obsługę w portach w Warszawie, Krakowie i Rzeszowie są  orientacyjne - celem skalkulowania dokładnej opłaty należy złożyć oficjalne zapytanie do działu handlowego firmy.

Za co płacimy?

W zakres standardowej obsługi wchodzi:  asysta agenta handlingowego od momentu lądowania do opuszczenia budynku dworca lotniczego, transport do i z terminala pasażerów i załogi, załadunek i rozładunek ewentualnego bagażu, uproszczona odprawa pasażerska, a także dostarczenie dokumentacji meteorologicznej i notamów. Oddzielne terminale dla załóg GA znajdują się tylko na Okęciu i Ławicy. W pozostałych portach możemy spodziewać się udostępnienia pomieszczeń gdzie będziemy mogli przygotować się do lotu, ale niestety w niektórych z nich (BZG, IEG, KRK, LCJ, RZE) brak jest dostępu do internetu. W takim przypadku jedynym wyjściem jest prośba o skorzystanie z komputerów służb handlingowych. Płatności na wszystkich lotniskach możemy realizować zarówno gotówką jak i kartą płatniczą. 

Na uwagę zasługuje sytuacja jaka ma miejsce na lotnisku w Krakowie gdzie Warsaw Airport Services (oddział Kraków) korzysta z usług firmy KRK Airport Services.

Dla osób latających po naszym kraju bez wątpienia istotny będzie fakt, iż są jeszcze miejsca (Gdańsk, Rzeszów, Zielona Góra) gdzie nie jest wymagane korzystanie z obsługi handlingowej.  Jest to możliwe tylko w przypadku zaparkowania naszego samolotu w pobliżu terminala i braku zapotrzebowania na jakąkolwiek usługę. Podobne zasady stosowano do niedawna również w Poznaniu i we Wrocławiu, ale ze względu na zwiększoną liczbę operacji lotnictwa komunikacyjnego miejsca dla małych samolotów zostały tam przeniesione na odległe płyty postojowe. Działanie to niewątpliwie ułatwiło pozycjonowanie maszyn pasażerskich, ale dla General Aviation oznacza brak możliwości przemieszczenia się do budynku portu i przymusową opłatę na rzecz agenta organizującego transport.  W tym wypadku najbardziej narażone na koszty wydają się być szkoły lotnicze i co za tym idzie uczniowie pokrywający te wydatki z własnej kieszeni. Wydaje się że dobrym wyjściem byłoby podpisanie z danym agentem umowy na obsługę, co przy sprawnych negocjacjach pozwoli na obniżenie kosztów takich operacji.

Wymóg transportu osób przylatujących pomiędzy samolotem, a terminalem może być zrozumiały (ma na celu wyeliminowanie samodzielnego poruszania się po zastrzeżonej strefie płyty lotniska), ale z drugiej strony pobieranie za tę jedną usługę pełnej stawki (wyjątek Katowice) jest rzeczą co najmniej kontrowersyjną. Niestety nie obowiązują tutaj żadne przepisy regulujące w/w kwestie co zasadniczo wpływa na to, iż agenci handlingowi kalkulują stawki całkowicie według własnego uznania, co potwierdził rzecznik Państwowych Portów Lotniczych Jakub Mielniczuk. Przy okazji wszechobecna tajemnica handlowa nie pozwala na dokładne poznanie zasad działania tego mechanizmu. Zastanawiający jest jeszcze fakt braku publikacji wysokości opłat za obsługę w internecie (tutaj uznanie dla Szczecina, który jako jedyny posiada taki cennik). A przecież każdy pilot w czasie przygotowań do lotu musi wziąć pod uwagę również kwestie ekonomiczne, które jak wiadomo w przypadku realizowania zadań lotniczych nie są niemałe.

W tym miejscu chcielibyśmy zaprosić Państwa do wyrażenia osobistych doświadczeń na temat funkcjonowania firm handlingowych, w komentarzach pod artykułem.

Marcin Ziółek

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony