Przejdź do treści
Źródło artykułu

Działania PAŻP w kwestii integracji bezzałogowych statków powietrznych - prezentacje

W bieżącym roku miały miejsce w Polsce dwie konferencje, których głównym tematem była kwestia bezzałogowych statków powietrznych (BSP) i ich integracji z krajowym systemem przestrzeni powietrznej.

Jest to w ostatnim czasie niezwykle istotna kwestia, czego najlepszym przykładem jest rosnąca gama zastosowań BSP, których możliwości często stają się bezkonkurencyjne w stosunku do klasycznych statków powietrznych. Wpływ na to ma wiele kwestii, ale przede wszystkim koszty operowania, różnorodność zastosowań, długość misji, a także brak ryzyka życia ludzkiego.

Poniżej przedstawiamy stanowisko Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która aktywnie uczestniczyła w tych spotkaniach oraz prezentację przybliżającą zakres wyzwań i problemów, jakie muszą zostać przezwyciężone, aby bezzałogowe statki powietrzne mogły wykonywać loty bez powodowania zagrożenia dla załogowych konstrukcji. 


W sprawozdaniu z konferencji naukowej „BEZZAŁOGOWE STATKI POWIETRZNE W POLSCE”, która pod patronatem honorowym Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej R.P. Pana Sławomira Nowaka odbyła się w Warszawie, czytamy:

„Polskie służby żeglugi powietrznej są przygotowane do zapewnienia bezpieczeństwa w stosunku do załogowych statków powietrznych, jak i BSP. Jednakże obsługa ruchu bezzałogowych statków powietrznych ogranicza się obecnie do odseparowania ruchu jednych i drugich poprzez „wydzielenie” dla BSP zdefiniowanych bloków przestrzeni powietrznej, przy czym bezwzględnym priorytetem jest bezpieczeństwo ruchu załogowego.

Zintegrowanie ruchu bezzałogowego i załogowego w jednej przestrzeni powietrznej przy zachowaniu obecnego poziomu bezpieczeństwa jest zadaniem o nieprzewidywalnym stopniu trudności ze względu na brak historycznych danych o realnych zagrożeniach. Wymagania ograniczające się do zapewnienia wyposażenia statków bezzałogowych w systemy stosowane w statkach załogowych wydają się warunkiem koniecznym ale nie wystarczającym.

Możliwość wykonywania operacji lotniczych bezzałogowych statków powietrznych w warunkach widzialności VMC lub w oparciu o odpowiednie systemy wyposażenia pokładowego (IFR) w różnych klasach przestrzeni powietrznej (niekontrolowana lub kontrolowana) skutkuje różnymi wymaganiami związanymi z wyposażeniem pokładowym BSP. W celu ustalenia reguł wspólnego wykorzystania przestrzeni niezbędne będą bardzo wnikliwe i wszechstronne analizy ryzyka oraz powszechna w skali krajowej i międzynarodowej wymiana informacji o zagrożeniach. W Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej są już od pewnego czasu prowadzone prace studyjne. Konieczne jest jednak zdecydowane przyspieszenie działań legislacyjnych, zwłaszcza po ustawowych”.

Prezentacja Ośrodka Planowania Strategicznego PAŻP z konferencji z maja 2012 r.:


Prezentacja z konferencji z września 2012 r.


Materiały opublikowano za zgodą Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony