Działania PAŻP w kwestii integracji bezzałogowych statków powietrznych - prezentacje
W bieżącym roku miały miejsce w Polsce dwie konferencje, których głównym tematem była kwestia bezzałogowych statków powietrznych (BSP) i ich integracji z krajowym systemem przestrzeni powietrznej.
Jest to w ostatnim czasie niezwykle istotna kwestia, czego najlepszym przykładem jest rosnąca gama zastosowań BSP, których możliwości często stają się bezkonkurencyjne w stosunku do klasycznych statków powietrznych. Wpływ na to ma wiele kwestii, ale przede wszystkim koszty operowania, różnorodność zastosowań, długość misji, a także brak ryzyka życia ludzkiego.
Poniżej przedstawiamy stanowisko Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która aktywnie uczestniczyła w tych spotkaniach oraz prezentację przybliżającą zakres wyzwań i problemów, jakie muszą zostać przezwyciężone, aby bezzałogowe statki powietrzne mogły wykonywać loty bez powodowania zagrożenia dla załogowych konstrukcji.

W sprawozdaniu z konferencji naukowej „BEZZAŁOGOWE STATKI POWIETRZNE W POLSCE”, która pod patronatem honorowym Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej R.P. Pana Sławomira Nowaka odbyła się w Warszawie, czytamy:
„Polskie służby żeglugi powietrznej są przygotowane do zapewnienia bezpieczeństwa w stosunku do załogowych statków powietrznych, jak i BSP. Jednakże obsługa ruchu bezzałogowych statków powietrznych ogranicza się obecnie do odseparowania ruchu jednych i drugich poprzez „wydzielenie” dla BSP zdefiniowanych bloków przestrzeni powietrznej, przy czym bezwzględnym priorytetem jest bezpieczeństwo ruchu załogowego.
Zintegrowanie ruchu bezzałogowego i załogowego w jednej przestrzeni powietrznej przy zachowaniu obecnego poziomu bezpieczeństwa jest zadaniem o nieprzewidywalnym stopniu trudności ze względu na brak historycznych danych o realnych zagrożeniach. Wymagania ograniczające się do zapewnienia wyposażenia statków bezzałogowych w systemy stosowane w statkach załogowych wydają się warunkiem koniecznym ale nie wystarczającym.
Możliwość wykonywania operacji lotniczych bezzałogowych statków powietrznych w warunkach widzialności VMC lub w oparciu o odpowiednie systemy wyposażenia pokładowego (IFR) w różnych klasach przestrzeni powietrznej (niekontrolowana lub kontrolowana) skutkuje różnymi wymaganiami związanymi z wyposażeniem pokładowym BSP. W celu ustalenia reguł wspólnego wykorzystania przestrzeni niezbędne będą bardzo wnikliwe i wszechstronne analizy ryzyka oraz powszechna w skali krajowej i międzynarodowej wymiana informacji o zagrożeniach. W Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej są już od pewnego czasu prowadzone prace studyjne. Konieczne jest jednak zdecydowane przyspieszenie działań legislacyjnych, zwłaszcza po ustawowych”.
Prezentacja Ośrodka Planowania Strategicznego PAŻP z konferencji z maja 2012 r.:
.gif)
.gif)


.gif)





.gif)















Prezentacja z konferencji z września 2012 r.
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
Materiały opublikowano za zgodą Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Komentarze