Przejdź do treści
Źródło artykułu

Doszło do przeciągnięcia szybowca i autorotacyjnego zderzenia z ziemią...

W roku 2008, 31 lipca na terenie lotniska Aeroklubu Gliwickiego miał miejsce wypadek szybowcowy. Bardzo szczegółowo opisane i opracowane przez Państwową Komisję Wypadków Lotniczych zdarzenie może posłużyć za bardzo dobry przykład dydaktyczny.

Jak czytamy w raporcie końcowym PKBWL:
„Wypadek miał miejsce na lotnisku Aeroklubu regionalnego, po wschodniej stronie lotniska, poza pasem startów i lądowań, ale w granicach aktywnego pola wzlotów.”
(…)
„…pilot szybowcowy wykonywał pierwszy lot na uzyskanie uprawnień do pilotowania szybowca Jantar 2B (laszowanie). Warunki pogodowe były dobre. Start odbywał się za samolotem PZL-101 Gawron z pasa trawiastego 09 lotniska Gliwice (EPGL). Szybowiec prawidłowo rozpoczął rozbieg, ale po oderwaniu jego lot był niestabilny.”
(...)
„…doszło do przeciągnięcia szybowca i autorotacyjnego zderzenia z ziemią. Szybowiec został zniszczony, a pilot z poważnymi obrażeniami został przetransportowany do szpitala.”
(…)
Okoliczności i warunki zderzenia szybowca z nawierzchnią ziemi stanowiły poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota. Skutki wypadku zostały złagodzone dzięki temu, że dużą część energii szybowca pochłonęło łamiące się prawe skrzydło oraz dzięki prawidłowo zapiętym pasom bezpieczeństwa przez pilota. Obecność na lotnisku załogi śmigłowca ratowniczego umożliwiła natychmiastową doraźną pomoc medyczną i szybki transport do szpitala.”
(…)
„Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych orzekła, iż okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku były uchybienia metodyczne w trakcie przygotowywania pilota do pierwszego lotu samodzielnego na typie."
(…)
„Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych proponuje aby szefowie wyszkolenia nie dopuszczali do przeszkalania pilotów w ramach jednego zadania programowego przez kilku instruktorów.”


Poznaj szczegóły zdarzenia, które skutkowało zaledwie albo może aż jednym zaleceniem profilaktycznym, a mogło skończyć się tragicznie.

Pełną treść Raportu Końcowego nr 530/08 oraz Komunikat Prezesa ULC znajdziesz na stronie bezpieczeństwo.dlapilota.pl

Na portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl codziennie publikujemy zestawienie zdarzeń dnia z lat ubiegłych. Wykorzystuj każdą chwilę na zwiększanie swojej wiedzy, a tym samym bezpieczeństwa swojego i innych w powietrzu.

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony