B jak bezpieczeństwo... b.dlapilota.pl

B.dlapilota.pl

B.dlapilota.pl, to nowy produkt redakcji dlapilota.pl, stworzony przy współpracy z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych - PKBWL. Projekt powstał przy wsparciu finansowym brokera ubezpieczeniowego, firmy Consus.

Portal b.dlapilota.pl, zawiera bazę danych uchwał i raportów z wypadków, zdarzeń i katastrof lotniczych oraz albumy opracowane w ramach działalności Komisji. Zasoby publikowane są według ściśle określonej taksonomii, czyli określonego klucza, który w logiczny sposób grupuje raporty o zdarzeniach sprawiając, że przeszukiwanie zasobów staje się łatwe i intuicyjne.

Nieustająco, wprowadzamy kolejne raporty. Licznik wprowadzonych zdarzeń, znajduje się w lewej górnej części portalu. W dniu uruchomienia serwisu, wprowadziliśmy około 1100 zdarzeń. W przyszłości, we współpracy z Komisją, będziemy się starali dotrzeć do archiwalnych, jeszcze nie zamienionych na postać cyfrową, raportów.

Za zgodą PKBWL, oddajemy do Państwa dyspozycji, również możliwość komentowania raportów. Wierzymy, że dyskusje pozwolą na jeszcze lepsze zrozumienie prawdziwych przyczyn incydentów bądź wypadków. Apelujemy o rzeczowe wypowiedzi. Wszystkie obrażliwe wpisy, naruszające godność osób, rodzin ofiar oraz osób trzecich będą natychmiast kasowane. Jeśli zaś, znalazłeś/-aś błąd we wprowadzonym raporcie, lub błędne przypisanie go do właściwej grupy (Tagów), zwracamy się z uprzejmą prośbą o uwagę/komentarz.

Portal Bezpieczeństwo Lotnicze, dostępny jest pod adresem: http://b.dlapilota.pl

Aby ułatwić przeszukiwanie, do pomocy udostępniamy następujące narzędzia:

Przeszukiwarka po słowach kluczowych
Wystarczy wpisać dowolne wyrażenie. System automatycznie przeszuka wszystkie zawarte na serwerze pliki pdf, excel i word.

Mapa internetowa
z naniesionymi punktami zdarzeń. Wystarczy kliknąć w pineskę.

Słowa kluczowe - "Tagi"
Mechanizm „Tagów” - słów kluczowych skojarzonych ze zdarzeniem, nazywanych przez niektórych taksonomią. Wybierając określony „Tag”, np.: „Lot niehandlowy”, system wyświetli wszystkie skojarzone z nim raporty. Nie bez znaczenia jest także wielkość czcionki, która określa częstość występowania danego hasła w całym zbiorze. Im większa, tym dany Tag występuje częściej. Taki interfejs daje możliwość błyskawicznego dotarcia do raportu lub zdarzenia dotyczącego określonego miejsca, typu statku powietrznego, czy przyczyny wypadku.

Wyszukiwanie zaawansowane - znajdź interesujący Cię podzbiór raportów
Mechanizm wyszukiwania zaawansowanego, umożliwiającego zawężenie zakresu przeszukiwanych zbiorów raportów, np.: proszę o wskazania wszystkich raportów które dotyczyły lotów VFR w nocy na samolotach tłokowych, jednosilnikowych. W wyszukiwaniu zaawansowanym użytkownik ma do dyspozycji wszystkie użyte hasła („Tagi”) dzięki czemu z jeszcze większą precyzją wyszukać może interesujące go dokumenty.

I pamiętaj: Ucz się na cudzych błędach. Sam ich wszystkich nie przeżyjesz... Naszym marzeniem, jest aby ilość odwiedzin strony przełożyła się w przyszłości na mniejszą ilość zawartych w niej raportów.

Sczególne podziękowania za sugestie oraz pomoc przy tworzeniu serwisu, chcielibyśmy przekazać Panu Przewodniczącemu Edmundowi Klichowi oraz całemu jego zespołowi.

Redakcja dlapilota.pl

O PKBWL:
Do zadań PKBWL należy badanie wszystkich wypadków lotniczych i poważnych incydentów oraz nadzorowanie badania incydentów zaistniałych na terytorium RP. Celem badań jest ustalenie przyczyn i okoliczności zaistnienia wypadków. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności, natomiast na podstawie wyników badań proponuje odpowiednie środki dla zapobiegania wypadkom w przyszłości. Raporty końcowe wraz z zaleceniami Komisji stanowią podstawę do podjęcia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji w sprawie podjecia działań profilaktycznych.

Czytaj również: Wywiad z przewodniczącym Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Edmundem Klichem

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Proponuję posługiwac sie również numerem zdarzenia np: 657/09 , zdarzenie numer 657 z 2009 roku. Taki numer jest nadawany przez PKBWL i z takim numerem zdarzenie lotnicze jest przesyłane do ULC oraz do podmiotów lotniczych w których miało miejsce . Numer ten występuje także przy Komunikatach Prezesa ULC a także w Dzienniku Urzedowym ULC> Numer zdarzenia jest na stałe przypisany do zdarzenia przez PKBWL i dokumentacja wędruje zawsze z tym numerem.

Numer zdarzenia w formacie XXX/YY jest w tytule.
Pozdrawiamy,
Redakcja

Zgadza się nie zuważyłem, proponuję jednak po przecinku napisać: Nr zdarzenia 385/09 a nie sam numer, chociaż dla mnie taki stan jest również czytelny. Bardzo dobry pomysł na rozpowszechnianie informacji o zdarzeniach. Ciekawią mnie już komentarze, jakie zostaną dopisane do poszczególnych zdarzeń. Redakcji życzę powodzenia.