Śmigłowiec SH-2G powrócił z misji
26 czerwca przed godziną 10.00 do gdyńskiego portu wojennego powrócił ORP Gen. K. Pułaski, kończąc swoją pięciomiesięczną misję w ramach Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1. Wraz z okrętem do macierzystej bazy powrócił śmigłowiec pokładowy SH-2G.
Na początku lutego ORP Gen. K. Pułaski dołączył do Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 SNMG1 (Standing NATO Maritime Group 1), operującego na Atlantyku i akwenach mórz europejskich, tworząc tym samym Polski Kontyngent Wojskowy (PKW Pułaski 2019). Zespół SNMG1 tworzyły: amerykański niszczyciel USS Gravely (jednostka flagowa zespołu), hiszpańska fregata rakietowa ESPS Almirante Juan De Borbon, brytyjska fregata HMS Westminster, niemiecki okręt zaopatrzenia FGS Rhoen oraz turecka fregata TCG Gokova. 29 stycznia popołudniu, do idącej morzem fregaty, która opuściła gdyński port wojenny rankiem tego samego dnia, dołączył jej niezbędny komponent: śmigłowiec pokładowy Kaman SH-2G Super Seasprite, który wystartował z macierzystego lotniska 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Komponent lotniczy fregaty wraz ze śmigłowcem tworzyli piloci, nawigatorzy-operatorzy systemów poszukiwawczo-uderzeniowych oraz specjaliści służby inżynieryjno-lotniczej zabezpieczający wykonywanie obsług bieżących, napraw oraz operacji startów i lądowań na pokładzie okrętu. Jego dowódcą był kmdr ppor. pil. Sebastian Bąbel.
W trakcie trwającego pięć miesięcy rejsu załogi SH-2G wykonywały wszystkie zadania dedykowane dla śmigłowca pokładowego; poszukiwanie i niszczenie okrętów podwodnych, prowadzenie rozpoznania celów nawodnych, poszukiwania i ratowania życia (SAR), a także zaopatrywania własnych jednostek pływających, uczestnicząc w kilkunastu międzynarodowych ćwiczeniach (m. in. Dynamic Guard, Joint Warrior, i Baltops) oraz prowadząc codzienne szkolenie. Była to czwarta w historii misja komponentu lotniczego w ramach Sił Odpowiedzi NATO. W 2006 i 2008 roku zadania w SNMG-1 realizował SH-2G z załogą ORP Gen. K. Pułaski. W lipcu i sierpniu 2016 roku ORP Gen. T. Kościuszko wraz z komponentem lotniczym wszedł w skład SNMG2, którego zadaniem było przeciwdziałanie nielegalnemu przemytowi ludzi drogą morską w rejonie Morza Egejskiego.
W ceremonii powitania PKW Pułaski w porcie wojennym w Gdyni-Oksywiu, uczestniczył m.in. Dowódca BLMW, kmdr pil. Jarosław Czerwonko. Załoga śmigłowca SH-2G wystartowała wcześniej z pokładu zmierzającego do portu okrętu i w trakcie uroczystości dokonała przelotu nad witającymi. Następnie skierowała się w kierunku lotniska Oksywie, lądując punktualnie o 10.00. Załogę witały rodziny i dowódca 43 Bazy Lotnictwa Morskiego, kmdr pil. Andrzej Szczotka.
Ceremonia powitania PKW Pułaski w porcie wojennym w Gdyni-Oksywiu
(fot. st. chor. sztab. mar. Piotr Leoniak)
Stałe zespoły okrętów NATO stanowią obecnie część Sił Odpowiedzi NATO. Pierwszy zespół okrętów pod nazwą STANAVFORLANT (Standing Naval Force Atlantic Stały Zespół Sił Morskich na Atlantyku powstał w 1968 roku. Pięć lat później utworzono zespół przeciwminowy STANAVFORCHAN. W późniejszych latach utworzono odpowiedniki tych zespołów, których domeną działania miało być Morze Śródziemne. Po utworzeniu w 2002 roku Sił Odpowiedzi NATO (NRF) nazwy zespołów zmieniono na Standing NATO Maritime (SNMG-1 i 2) oraz Standing NATO Mine Counter Measures (SNMCM-1 i 2). Zespoły te należą do najbardziej efektywnych elementów tzw. sił odpowiedzi – nie potrzebują budowy osobnej bazy logistycznej, przenoszą silne i zróżnicowane uzbrojenie, mogą prowadzić akcje embarga, kontroli żeglugi, osłony jednostek z dostawami humanitarnymi, ewakuować zagrożoną ludność. Mogą również stanowić bazę dla jednostek specjalnych czy piechoty morskiej wykonującej zadania w głębi lądu. Ich zadaniem jest również demonstrowanie solidarności członków sojuszu oraz realizacja jednego z najważniejszych zadań obronnych – zapewnienie bezpieczeństwa strategicznych morskich szlaków komunikacyjnych.
Powitanie załogi SH-2G na lotnisku 43 Bazy Lotnictwa Morskiego (kmdr ppor. Marcin Braszak)
Galeria zdjęć - Powrót SH-2G z misji
Komentarze