Największe na Bałtyku manewry ratownicze
W rejonie duńskiej wyspy Bornholm rozpoczynają się największe na Bałtyku manewry służb ratowniczych. W ćwiczeniu pod kryptonimem Baltic Sarex 2012 uczestniczyć będzie ponad 30 specjalistycznych jednostek nawodnych oraz samoloty i śmigłowce z 10 państw. Polską Marynarkę Wojenną reprezentować w nich będzie śmigłowiec Mi-14PŁ/R oraz okręt ratowniczy ORP „Lech”.
Baltic Sarex to cykliczne manewry wojskowych i cywilnych służb ratowniczych organizowane są w ramach programu Partnerstwa dla Pokoju. Są to największe na Bałtyku i jedne z największych w Europie tego typu ćwiczenia, organizowane zgodnie ze standardami zalecanymi przez Międzynarodową Organizację Morską IMO (ang. International Maritime Organisation) oraz Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego ICAO (ang. International Civil Aviation Organisation). Ich zasadniczym celem jest doskonalenie procedur podczas skoordynowanych działań na rzecz ratowania życia na morzu. Do udziału w ćwiczeniu swoje siły skierowały Dania, Szwecja, Polska, Litwa, Łotwa, Niemcy, Estonia, Finlandia, Francja oraz Rosja. Przebieg manewrów będą obserwowali przedstawiciele Norwegii. Polska Marynarka Wojenna do udziału w Baltic Sarex 2012 skierowała śmigłowiec ratowniczy Mi-14PŁ/R z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie, okręt ratowniczy ORP „Lech” z 3. Flotylli Okrętów w Gdyni oraz specjalistów z Brzegowej Grupy Ratowniczej. W ćwiczeniu uczestniczyć będzie również polska jednostka Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Pasat typu SAR 3000. Działania samolotów i śmigłowców podczas prowadzenia akcji ratowniczych na morzu wspierać będzie samolot wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej AWACS.
Dzisiaj, podczas fazy portowej, trwają ostatnie ustalenia dotyczące szczegółów przebiegu ćwiczenia oraz szkolenia teoretyczne załóg okrętów i statków powietrznych. Od jutra rozpoczyna się zasadnicza, tzw. morska faza ćwiczeń. Jednym z jej ważniejszych elementów będzie tzw. Multisarex, kiedy wszystkie uczestniczące w manewrach jednostki nawodne, samoloty i śmigłowce będą jednocześnie zaangażowane w prowadzenie działań ratowniczych na morzu.
Na niewielki w stosunku do innych akwenów Bałtyk przypada 15% udziału w globalnym transporcie towarów drogą morską. Każdej doby przebywa na nim od 2500 do 3000 jednostek, rocznie dochodzi do około 120 wypadków. Dlatego od kilku lat scenariusz ćwiczenia zawiera również element ewakuacji masowej z jednostki pasażerskiej.
Więcej informacji na temat przebiegu manewrów w kolejnych komunikatach oraz na stronie internetowej ćwiczenia pod adresem www.balticsarex.org.
Mi-14PŁ/R to śmigłowiec przeznaczony do wykonywania zadań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Podnoszenie rozbitków na jego pokład może odbywać się za pomocą pasów, kosza lub noszy. Śmigłowce te mogą również wodować i podjąć rozbitków bezpośrednio z powierzchni wody. PŁ/R przystosowany jest do transportu 19 poszkodowanych, w pozycji leżącej 9. W przypadku większej ilości poszkodowanych na pokład może zabrać do 20 dodatkowych tratw ratunkowych (standartowo 5). Tratwa ratunkowa, zależnie od jej typu, może pomieścić od 6 do 8 osób. Dwa Mi-14PŁ/R znajdują się na wyposażeniu 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. Na stałe bazują na lotnisku w Darłowie. Ich załogi, na przemian z załogami śmigłowców W-3RM, pełnią całodobowe dyżury w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego.
ORP „Lech” to uniwersalny, duży okręt ratowniczy. Jego głównym zadaniem jest udzielanie pomocy załogom uszkodzonych okrętów podwodnych, prowadzenie długotrwałych operacji ratowniczych, prac podwodnych, badań dna morskiego do głębokości 120m oraz wykonywanie zadań patrolowych. Okręt może pomagać innym jednostkom na morzu poprzez usuwanie uszkodzeń, gaszenie pożarów, ściąganie z mielizny, holowanie oraz odkażanie. ORP „Lech” może także prowadzić akcje poszukiwania i ewakuacji rozbitków oraz udzielać poszkodowanym natychmiastowej pomocy na bazie pokładowego ambulatorium. Dzięki wyposażeniu w dźwig może wydobywać z dna morskiego przedmioty o masie do 10 ton. Do działań specjalistycznych jego załoga wykorzystuje dynamiczny system pozycjonowania, system do poszukiwania obiektów na dnie morza, dzwon nurkowy i komorę dekompresyjną oraz zdalnie sterowany pojazd podwodny. ORP „Lech” wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.
Brzegowa Grupa Ratownicza (BGR) przeznaczona jest do prowadzenia samodzielnych działań ratowniczych na obszarach morskich oraz śródlądowych. Uczestniczy w akcjach ratowniczych i udziela pomocy jednostkom pływającym na mieliźnie. Prowadzi samodzielne prace podwodne do głębokości 50 metrów na obszarach morskich oraz wodach śródlądowych. Marynarze BGR współdziałają z innymi rodzajami Sił Zbrojnych i instytucjami, zarówno wojskowymi jak i cywilnymi. Uczestniczą w likwidacji klęsk żywiołowych, współdziałają z jednostkami pływającymi i śmigłowcami. Wyposażenie BGR stanowi m.in. komora dekompresyjna, łodzie motorowe, sprzęt nurkowy i ratowniczy.
kmdr ppor. Czesław Cichy
Komentarze