Przejdź do treści
Źródło artykułu

3000 lądowań na okrętach

Wraz z wdrożeniem do służby w Marynarce Wojennej nowego typu śmigłowca od podstaw tworzyli nowy rodzaj lotnictwa - lotnictwo pokładowe. W ciągu ośmiu ostatnich lat uczestniczyli w najważniejszych ćwiczeniach krajowych, międzynarodowych oraz operacji NATO na Morzu Śródziemnym. Operowali na akwenach całej Europy, od Bałtyku przez Atlantyk po Morze Czarne. W tym tygodniu personel elitarnego klucza śmigłowców pokładowych SH-2G „Dragonflies” wykonał 3000-ną operację lądowania na pokładzie okrętu.

W dniach od 14 do 17 listopada wydzielony z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego komponent lotniczy uczestniczył w odbywających się na Bałtyku ćwiczeniach z udziałem dwóch fregat rakietowych oraz korwety zwalczania okrętów podwodnych. Zaokrętowany na pokładzie fregaty ORP „Gen. K. Pułaski” personel klucza śmigłowców pokładowych realizował loty treningowe oraz uczestniczył w skoordynowanych ćwiczeniach obrony przeciwlotniczej i zwalczania okrętów podwodnych. Wykonywanie przez śmigłowiec zadania zabezpieczała 12 osobowa grupa personelu technicznego odpowiedzialna za wykonywanie obsług bieżących i sprawność śmigłowca. W trakcie tych ćwiczeń odbyła się 3000-na w historii polskiego lotnictwa pokładowego operacja startu i lądowania na okręcie. Piloci śmigłowców SH-2G wykonują takie operacje w dzień i w nocy, „sadzając” śmigłowiec na lądowisku o wymiarach 11x15 metrów gdzie średnica wirnika nośnego to ponad 13 metrów. Lądowisko jest w ciągłym ruchu i dodatkowo przechyla się do przodu i tyłu oraz na boki. Te niespotykane w innych rodzajach lotnictwa warunki decydują o elitarności lotnictwa pokładowego i świadczą o wyjątkowych umiejętnościach załóg śmigłowców pokładowych.

Śmigłowce pokładowe Kaman SH-2G Super Seasprite trafiły do lotnictwa Marynarki Wojennej wraz z pozyskaniem ze Stanów Zjednoczonych fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry. Dwie pierwsze maszyny dotarły do Polski na pokładzie ORP „Gen. T. Kościuszko” w październiku 2002 roku. Rok później, z bazy lotnictwa morskiego w Nordholz w Niemczech przyleciały kolejne dwie. W sierpniu 2003 roku SH-2G weszły do służby w składzie nowo sformowanego klucza śmigłowców pokładowych. Przed personelem lotnictwa morskiego stało wtedy niełatwe zadanie wdrożenia do służby nowego typu maszyny i stworzenia od podstaw nieistniejącego wówczas w Polsce lotnictwa pokładowego. Lotników pokładowych czekało również przygotowanie do działań w ramach operacji Sojuszu Północnoatlantyckiego obejmujące między innymi szkolenie i egzamin w ośrodku FOST (Flag Officers Sea Training) w Wielkiej Brytanii.

Już trzy lata po sformowaniu, wydzielony komponent lotniczy klucza wszedł w skład Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO SNMG 1 (Standing NATO Response Force Maritime Group 1). Zespół ten uczestniczył w jednej z najważniejszych operacji antyterrorystycznej Sojuszu Północnoatlantyckiego pod kryptonimem „Active Endeavour”. Głównym celem kontynuowanej do dziś operacji jest zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na strategicznym dla transportu morskiego basenie Morza Śródziemnego. W 2008 roku personel klucza, działając w składzie Sił Odpowiedzi NATO (SNMG-1 Standing NATO Maritime Group 1), po raz kolejny wziął udział w operacji „Active Endeavour”. W trakcie międzynarodowych manewrów i operacji sojuszniczych śmigłowce SH-2G wykonywały zadania na akwenach Morza Bałtyckiego, Północnego, Norweskiego, Atlantyku, Morza Śródziemnego i Czarnego. Lądowały na pokładach okrętów sojuszniczych i współpracowały z załogami śmigłowców wchodzących w skład stałego zespołu okrętów Sił Odpowiedzi NATO.

Śmigłowce SH-2G są przeznaczone do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych, działań poszukiwawczo – ratowniczych oraz logistycznych. Ich podstawowe wyposażenie stanowi radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. SH-2G jest przystosowany do przenoszenia torpedy MU-90 i prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej. Załoga śmigłowca to dwóch pilotów oraz nawigator – operator systemów pokładowych.

Zobacz film



Obejrzyj zdjęcia na stronie BLMW

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony