Boeing i COMAC otwierają ośrodek przetwarzający zużyty olej spożywczy w biopaliwo lotnicze
Technologia opracowana w Chinach umożliwia przetwarzanie zużytego oleju spożywczego w paliwo do silników odrzutowych.
Ośrodek China-U.S. Aviation Biofuel Pilot Project wspiera zrównoważony rozwój lotnictwa komercyjnego.
Boeing i Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) otworzyły pokazową placówkę, która będzie przetwarzać zużyty olej spożywczy, popularnie nazywany w Chinach „olejem ściekowym”, w biopaliwo lotnicze. Obie firmy szacują, że w Chinach można będzie wyprodukować ze zużytego oleju spożywczego 1,8 mld litrów biopaliwa rocznie.
“Silna współpraca między Boeingiem a COMAC pomaga naszej branży czynić postępy w kwestii wyzwań związanych z ochroną środowiska, którym żadna firma ani żaden kraj nie są w stanie sprostać samodzielnie” - powiedział Ian Thomas, prezes Boeing China. “Pracując wspólnie w celu osiągnięcia obopólnych korzyści odkrywamy innowacyjne sposoby wspierania chińskiego przemysłu lotniczego i tworzenia przyszłości, w której dba się o równowagę ekologiczną.”
Boeing i COMAC sponsorują ośrodek, który został nazwany China-U.S. Aviation Biofuel Pilot Project. Będzie on korzystać z technologii opracowanej przez Hangzhou Energy & Engineering Technology Co., Ltd. (HEET) w celu usuwania zanieczyszczeń ze zużytego oleju i jego przetwarzania w paliwo do silników odrzutowych w tempie 650 litrów dziennie. Celem projektu jest ocena możliwości technicznych i kosztów produkcji większych ilości biopaliwa.
“Jesteśmy bardzo zadowoleni widząc postęp jaki ma miejsce dzięki współpracy Boeinga i COMAC, w szczególności osiągniecia dotyczące technologii biopaliw dla lotnictwa” - powiedział dr Guangqiu Wang, wiceprezes COMAC’s Beijing Aeronautical Science & Technology Research Institute. "Będziemy kontynuować współpracę z Boeingiem w obszarze oszczędzania energii i obniżania poziomu emisji zanieczyszczeń w celu promowania zrównoważonego rozwoju branży lotniczej."
Przewiduje się, że produkcja biopaliwa, które zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 50 do 80 procent w porównaniu do ropy naftowej, będzie odgrywać kluczową rolę we wspieraniu rozwoju lotnictwa i realizacji celów związanych z ochroną środowiska. Zgodnie z prognozą Current Market Outlook Boeinga, do 2033 r. Chiny będą potrzebować ponad 6000 nowych samolotów aby sprostać szybko rosnącemu popytowi na krajowe i międzynarodowe loty.
Boeing i COMAC współpracują od 2012 roku na rzecz wsparcia rozwoju lotnictwa komercyjnego w Chinach. Założone przez obie firmy Aviation Energy Conservation and Emissions Reductions Technology Center w Pekinie współpracuje z chińskimi uniwersytetami i instytucjami badawczymi by poszerzać wiedzę w obszarach pozwalających na podnoszenie wydajności lotnictwa, takich jak lotnicze biopaliwo czy zarządzanie ruchem lotniczym.
Biopaliwo produkowane przez China-U.S. Aviation Biofuel Pilot Project będzie spełniać zatwierdzone w 2011 r. międzynarodowe wymagania dotyczące paliwa do silników odrzutowych wytwarzanego z olejów roślinnych i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Paliwo tego typu zostało już użyte w trakcie ponad 1600 lotów komercyjnych.
Komentarze