Przejdź do treści
Źródło artykułu

Blisko 35 tys. pasażerów w styczniu na odbudowanej linii do lotniska Katowice

Blisko 35 tys. pasażerów skorzystało z linii S9 Kolei Śląskich, która kursuje odbudowaną linią kolejową nr 182 przez lotnisko Katowice, w styczniu br. - przekazał w poniedziałek rzecznik przewoźnika Bartłomiej Wnuk.

Przez trzy tygodnie grudnia, od uruchomienia połączenia, było to 25 tys. osób.

Wnuk przekazał w poniedziałek dane z liczników zamontowanych w pojazdach, zliczających wejścia do pociągów w styczniu tego roku. Wynika z nich, że ogółem pociągami na trasie Częstochowa - Zawiercie - Pyrzowice Lotnisko - Tarnowskie Góry podróżowało 34 818 pasażerów.

„Względem grudnia to wzrost o 10 tys., ale wówczas podawaliśmy dane za okres od 10 grudnia, kiedy uruchomiliśmy połączenie, do końca miesiąca. W obu przypadkach dane pochodzą z liczników zamontowanych na pojazdach, a na sumę składają się wejścia do pociągów na poszczególnych dworcach, stacjach i przystankach” - uściślił rzecznik KŚ.

Najwięcej pasażerów wsiadło w styczniu do pociągów linii S9 na dworcu w Częstochowie – 9,3 tys., najmniej na przystanku w Mierzęcicach – 846. Na stacji Pyrzowice Lotnisko wsiadło 2,5 tys. pasażerów. Najbardziej oblegane godziny odjazdów to: 15.18 i 13:23 z Częstochowy.

Pierwsze regularne pociągi pasażerskie dojechały do stacji Pyrzowice Lotnisko, położonej przy porcie lotniczym Katowice, 10 grudnia. To efekt odbudowy linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie przez PKP Polskie Linie Kolejowe i uruchomienia tam kursów przez Koleje Śląskie.

Od nowego kolejowego rozkładu jazdy, czyli 10 grudnia, odbudowaną linią kolejową nr 182 jeździ codziennie 10 par pociągów Kolei Śląskich. Wykonują one kursy na nowej linii S9 tego samorządowego przewoźnika, w relacji Częstochowa - Zawiercie - Tarnowskie Góry. Na odcinku Zawiercie – Częstochowa pociągi linii S9 jeżdżą jako przyspieszone z postojami w Myszkowie, Poraju oraz Częstochowie Rakowie.

Pociągi do lotniska, ze względu na prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe remont linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie oraz przygotowywaną przez tę spółkę przebudowę katowickiego węzła kolejowego, na razie jeżdżą tylko trasą Częstochowa – Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry.

W przyszłości z linii nr 182 ma korzystać więcej pociągów - gdy PKP PLK przebudują węzeł katowicki i regionalny przewoźnik dostanie możliwość wjazdu większej liczby pociągów na stację Katowice.

Katowice Airport było dotąd jedynym dużym polskim lotniskiem bez połączenia kolejowego. W ub. roku port obsłużył 5,61 mln pasażerów. Za pięć lat, w 2028 r., spodziewanych jest już 7,5 mln turystów.

Choć tylko część z tych osób będzie podróżowała na lotnisko pociągiem, kolej jest kluczowa dla jego rozwoju także jako środek transportu paliw i towarów oraz pracowników: to jeden z największych pracodawców w regionie, zatrudniający 5 tys. osób. Wraz ze wzrostem liczby pasażerów za pięć lat może tam pracować ok. 8 tys. osób.

Władze lotniska zapowiadają na najbliższe lata rozwój infrastruktury lotniskowej. Choć obecnie odległość ze stacji Pyrzowice Lotnisko do lotniskowych terminali wynosi 450 metrów, za cztery lata stację z planowanym terminalem ma łączyć tunel skomunikowany z planowanym autobusowym węzłem przesiadkowym.

Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana była w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii; ostatecznie zrewitalizowano ok. 49 km dotychczasowych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznic do Zawiercia i Miasteczka Śląskiego. Przeprowadzono elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu na prędkość projektową do 140 km/h.

Zmodernizowano lub zbudowano osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstały nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ drag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony