Przejdź do treści
Boeing Phantom Swift X-Plane
Źródło artykułu

Zwycięstwo projektu Boeinga i nagroda od DARPA

Tygodnik Jane Defence Weekly poinformował, że projekt eksperymentalnego, bezzałogowego samolotu pionowego startu - Phantom Swift X-Plane firmy Boeing zdobył pierwszą nagrodę i otrzymał od DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) 9.400.000 dolarów. Według departamentu obrony finansowanie pozwoli koncernowi na „dalsze doskonalenie konstrukcji  i wprowadzi projekt na kolejny poziom".

Phantom Swift został wybrany do programu DARPA - VTOL X-Plane (Vertical Take-Off and Landing Experimental Aircraft) w marcu tego roku w ramach starań agencji do opracowania nowej konfiguracji statku powietrznego, który będzie bardzo zwrotny i jednocześnie poruszał się z dużą prędkością. „Taki potencjał w jednym samolocie, to dla taktycznego lotnictwa wojskowego „święty graal" powiedział w marcu Dan Newman szef zespołu Boeing Phantom Works Advanced Vertical Lift. „Teraz jesteśmy przekonani, że to właśnie Phantom Swift może być poszukiwanym przez nas rozwiązaniem".

Phantom Swift posiada dwa duże wentylatory wewnątrz kadłuba, które zapewniają pionowe wznoszenie, a po przejściu do lotu poziomego osłaniane są specjalną pokrywą. Posiada również mniejsze kanałowe wentylatory na końcówkach skrzydeł, które zapewniają ciąg podczas lotu poziomego i pomagają w stabilizacji maszyny podczas startu i wznoszenia.

Brian Ritter, kierownik programu Boeing Phantom Swift powiedział, że połączenie wentylatorów kadłubowych i skrzydłowych dla poprawy sterowności, to rozwiązanie bardzo unikalne. „W procesie poszukiwania zwrotności i szybkości, idealnym rozwiązaniem okazała się technologia kanałowo-wentylatorowa i jest to coś, w co Boeing z pewnością będzie inwestował”, powiedział Ritter.

Pełnowymiarowa konstrukcja będzie bezzałogowym statkiem powietrznym o średnicy około 50 metrów. Prototyp napędzany będzie silnikiem General Electric CT7-8, ale jak podaje tygodnik Jane, brane będą pod uwagę także wszystkie elektryczne napędy, których dostarczą najnowsze technologie. Na dzień dzisiejszy firma zbudowała i oblatała jedynie makietę swojego projektu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony