Szybowcem po rekord wysokości
Twórcy projektu Perlan poszukują sponsorów gotowych wyłożyć ponad 2 mln dolarów na budowę szybowca Perlan II, który ma wylecieć na wysokość ponad 90 tys. stóp (ok. 27,5 km). Konstruktorzy projektu bazują na możliwości wykorzystania „stratosferycznych fal górskich i wirów polarnych", które mają zapewnić osiągnięcie pożądanej wysokości i zebranie różnych danych atmosferycznych.
Aby wykonywać loty w takich warunkach i wytworzyć niezbędną do lotu siłę nośną, statek powietrzny będzie musiał osiągać prędkość okołodźwiękową. Według wstępnych założeń, koszty budowy konstrukcji mają wynieść ponad 1,4 mln dolarów, a wyposażenie i testy lotu wygenerują dalsze 800 tys. dolarów. Perlan II ma być kontynuacją projektu Perlan realizowanego przez NASA Dryden Flight Research Center z udziałem Steve’a Fossetta, który w 2006 r. ustanowił rekord wysokości lotu statku powietrznego bez napędu.
Projekt Perlan rozpoczął się w 1992 r., a w 1999 r. przyciągnął uwagę i finansowanie Fossetta. Milioner stał się następnie pilotem misji, podczas której latał wraz z Einarem Enevoldsonem na zmodyfikowanym szybowcu DG-505M. Piloci osiągnęli wtedy na nim rekordową wysokość prawie 15,5 km (50671 stóp).
Dane zebrane podczas misji mają zostać wykorzystane do badań klimatycznych oraz krótkoterminowych prognoz pogody, co ma być realizowane "poprzez pomiar prędkości wiatru i turbulencji w formacie 3D". Latanie na tak dużych wysokościach wymaga zastosowania w szybowcu kompletnych systemów podtrzymywania życia i zaawansowanej aerodynamiki. Zakładana rozpiętość skrzydeł konstrukcji ma wynieść 25,6 m, a jej masa brutto 816 kg.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.perlanproject.org
Komentarze