Raport NTSB: ATC potrzebuje lepszych szkoleń odnośnie sytuacji zagrożenia
Zgodnie z raportem opublikowanym przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), kontrolerzy ruchu lotniczego potrzebują szkoleń, dzięki którym będą mogli zapewnić lepsze wsparcie pilotom w niebezpieczeństwie. Zalecenie bezpieczeństwa opiera się na analizie pięciu wypadków lotniczych statków powietrznych segmentu GA, w których w latach 2012-2015 zginęło siedem osób.
W każdym z badanych przypadków, pilot komunikował się z ATC, ale kontrolerowi albo nie udało odpowiednio pomóc albo sugerował on podjęcie działań, które ostatecznie tylko pogarszały sytuację. NTSB zaleca Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) wysłanie wszystkich kontrolerów na szkolenia, które będą zawierały wnioski wyciągnięte z ostatnich zdarzeń lotniczych.
W jednym z wypadków z ofiarą śmiertelną, który w grudniu 2012 r. wydarzył się w stanie Karolina Północna, pilot turystyczny wykonywał lot Piperem PA-28-160 w warunkach IMC. Mężczyzna poinformował ATC, że ma niesprawny żyroskop i problemy z utrzymaniem kontroli nad samolotem.
Kontroler nie rozumiejąc, że utrata tego podstawowego przyrządu pokładowego była krytycznie niebezpieczna, poprosił pilota, aby ten utrzymywał nadaną wysokość. Lotnik z kolei prosił o wektorowanie do najbliższego lotniska, gdzie mógłby lądować z widzialnością, jednak kontroler zamiast tego, skłonił go do wykonania podejścia w warunkach IMC, podczas którego pilot stracił kontrolę nad samolotem i się rozbił. NTSB ustaliła, że częściowo do wypadku przyczyniła się właśnie niewystarczająca pomoc udzielona przez ATC.
Raport NTSB dostępny jest tutaj
Komentarze