Przejdź do treści
Źródło artykułu

GAMA: Panthera i C4 skorzystają ze zmian w procesie certyfikacji

Według Stowarzyszenia Producentów Lotnictwa Ogólnego (GAMA), zmiany zasad dotyczących certyfikacji samolotów nabierają tempa, dzięki czemu firmy Flight Design oraz Pipistrel skorzystają z mniej uciążliwych wymogów podczas uzyskiwania zatwierdzenia dla swoich samolotów - C4 oraz Panthera. Podczas zakończonych niedawno targów Aero 2014 we Friedrichshafen, Greg Bowles - dyrektor ds. regulacji i kwestii technicznych GAMA, powiedział, że na złagodzeniu regulacji, znanych jako CS23 skorzystają bezpośrednio firmy Flight Design oraz Pipistrel, a główną zmianą bezie możliwość zainstalowania we wspomnianych wcześniej samolotach znacznie tańszej awioniki.

„Instytucje nadzorujące nie czekają na nowe wytyczne, ale uwzględniają nadchodzącą zmianę twierdząc, że mogą obecnie robić rzeczy, których nie mogły robić wcześniej", wyjaśniał Bowles. „Przykładem takim jest samolot C4, który posiada wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym tych związanych z bezpieczeństwem. Dzięki nowym możliwościom będzie on o krok do przodu, czego nie można było dokonać wcześniej", dodał. Podczas organizowanego w Lakeland na Florydzie airshow - Sun 'n Fun, przedstawiciele firmy Flight Design poinformowali, iż będą instalować w swoim samolocie niecertyfikowany zestaw awioniki Garmin G3X, a producenci Panthery oznajmili natomiast, że mogą używać zarówno zestawu G3X, jak i Dynon Skyview. Samolot Pipistrel będzie wyposażony także w balistyczny spadochron, którego testy związane z certyfikacją będą znacznie niższe niż te, które musiała przeprowadzić firma Cirrus dla samolotów SR20 i SR22.

Greg Bowles powiedział też, że instytucje regulujące przepisy są obecnie zaangażowane w trudne debaty o bardziej precyzyjnym języku w nowych przepisach certyfikacyjnych, a pierwszych efektów tych prac należy spodziewać się w przyszłym roku. Ich częścią może być nowa wersja przepisów dotycząca samolotów wykorzystywanych niekomercyjnie. Tzw PNC (Primary-Non Commercial) pozwoliłaby właścicielom na umieszczenie ich statków powietrznych w kategorii doświadczalnej dzięki czemu mogliby instalować w swoich samolotach tańsze, niecertyfikowane urządzenia i utrzymywać je we własnym zakresie. Mimo, że propozycja zmian w przepisach FAR 23/CS23 pojawiła się w dyskusji, nie jest to część procedury stanowienia prawa i jest regulowana przepisami FAR Part 43. Bowles dodał, że nie wie, czy pomysł zyska poparcie FAA. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony