Firma Icon buduje setny egzemplarz modelu A5
Firma Icon Aircraft informuje o znaczącym kamieniu milowym programu amfibii A5, jakim jest budowa setnego egzemplarza tej konstrukcji. Spółka przewiduje jasną, choć nieco bardziej powściągliwą przyszłość dla tej stylowej konstrukcji. „Dotarcie tutaj zajęło nam więcej czasu, niż się spodziewaliśmy, ale to dopiero początek”, powiedział dyrektor generalny Thomas Weiners. „Pozostajemy skoncentrowani na dostarczaniu możliwości odbycia przygody i dynamicznych wrażeń doświadczonym pilotom, a także tym, którzy zawsze marzyli o lataniu własnym samolotem”.
Po latach opóźnień spowodowanych powolnym uzyskiwaniem certyfikatów FAA, projektowaniem i problemami z produkcją, firma twierdzi, że od 2018 r. zaczęła już osiągać sukcesy. W pełni kompozytowa A5 otrzymała specjalną autoryzację FAA na zwiększenie masy do 762 kg (limit dla amfibii LSA w USA wynosi 648 kg), dzięki czemu jej konstruktorzy mogli zastosować dodatkowe struktury skrzydeł i sekcji ogonowej, niezbędne celem osiągniecia odporności na wchodzenie w korkociągi.
ICON A5 posiada składane skrzydła ułatwiające transport na przyczepie lub przechowywanie w garażu. Jego kokpit wykonany jest z kompozytów w stylizacji motoryzacyjnej i jak twierdzi przedstawiciel firmy, zamysłem podczas prac projektowych była "fuzja wyjątkowej inżynierii z projektem produktu światowej klasy". Samolot jest napędzany silnikiem Rotax 912iS.
Firma Icon została założona ponad dziesięć lat temu, a pierwszy prototyp A5 wzniósł się powietrze niedługo potem, w maju 2008 r.
Komentarze