Coraz większa podaż używanych biznes jetów
Chociaż na rynku używanych samolotów biznesowych dostępne są konstrukcje wszystkich typów i rozmiarów, to fakt ten do niedawna nie generował zwiększonego zainteresowania klientów. Jednak w ostatnim czasie trend ten się zmienia. Zgodnie z raportem przygotowanym przez firmę JetNet, cyklicznie wzrasta liczba transakcji biznes jetów z drugiej ręki.
"W 2013 r. wciąż dostępna jest duża liczba samolotów biznesowych w bardzo przystępnych cenach", czytamy w raporcie. Mimo, że to dobra wiadomość dla każdego, kto chce kupić samolot, to jednak niekorzystna dla ich producentów, ponieważ gdy na rynku dostępnych jest wiele tanich używanych maszyn, to maleje popyt na nowe konstrukcje. Chociaż obecnie dochodzi do więszej ilości transakcji, to na rynku dostępne jest ok. 2500 samolotów, w porównaniu do 1662 przed recesją.
Więcej czasu zajmuje również sama sprzedaż. W pierwszym kwartale 2013 r. taka operacja trwała średnio o 71 dni dłużej, pomimo, że ceny ofertowe spadły o 3,3 proc. Wśród największych zmian wymienianych w raporcie znajduje się kwestia gwałtownego spadku sprzedaży śmigłowców turbinowych. Wcześniej rynek maszyn tego typu został dotknięty przez recesję w stosunkowo niewielkim stopniu, ale wydaje się, że to się zmienia. Sprzedaż śmigłowców turbinowych zmniejszyła się z 351 w pierwszym kwartale 2012 r. do 229 w tym samym okresie 2013 r., co oznacza 34,8 procent spadek. Tendencja ta może objąć również rynek dużych odrzutowców biznesowych. Przed recesją, tylko 19 procent dużych biznes jetów było wystawionych na sprzedaż, a obecnie wartość ta wynosi 28 procent, czyli prawie 700 samolotów.
Pełny raport dostępny jest tutaj
Komentarze