Incydent B763 linii Delta w Madrycie
5 grudnia, należący do linii Delta Airlines B763 (znaki rejestracyjne N182DN) startował z Madrytu do Nowego Jorku ze 192 pasażerami i 11 członkami załogi na pokładzie (nr rejsu DL-415), kiedy podczas rozbiegu eksplodowała opona prawego podwozia głównego samolotu. Jej szczątki uderzyły w prawe skrzydło doprowadzając do uszkodzenia instalacji elektrycznej, jak również systemów hydraulicznych.
Po starcie załoga kontynuowała wznoszenie na bezpieczną wysokość, gdzie rozpoczęła procedurę powrotu na lotnisko LEMD, wykonując następnie podejście na pas 32L. Samolot bezpiecznie wylądował ok. 25 minut po starcie. Podczas kołowania na stanowisko postojowe, B763 wyjechał poza lewą krawędź drogi kołowania i zatrzymał się w trawie. Pasażerowie opuścili pokład wykorzystując podstawione schody i zostali przewiezieni do terminala autobusami agenta handlingowego. Nikt z przebywających na pokładzie nie odniósł żadnych obrażeń, jednakże statek powietrzny został w znacznym stopniu uszkodzony. Przedstawiciel linii lotniczych potwierdził, iż podczas startu doszło do eksplozji opony, ale kwestia usterki systemów hydraulicznych wciąż jest jeszcze przedmiotem dochodzenia.
11 grudnia, hiszpańska Komisja Badania Wypadków w Lotnictwie Cywilnym (CIAIAC) poinformowała, że podczas startu z pasa 36L w B763 eksplodowała prawa opona, a jej szczątki uderzyły w dolną powierzchnię prawego skrzydła, doprowadzajac do awarii hydrauliki, która uniemożliwiła schowanie podwozia. Samolot wylądował na pasie startowym 32L, a następnie wyjechał w poza lewą krawędź ostatniej drogi kołowania, gdzie zatrzymał się w połowie drogi pomiędzy pasem 32L, a Terminalem T4. Maszyna posiada znaczne uszkodzenia prawego skrzydła, łącznie z utratą wewnętrznych i zewnętrznych elementów. Dodatkowo, po zjechaniu z drogi kołowania oba jej silniki zassały kamienie.
Więcej informacji dostępnych jest tutaj
Komentarze