Przejdź do treści
Wypadek B744 w Halifax, fot. avherald.com
Źródło artykułu

B744 Skylease Cargo wypadł z pasa na lotnisku w Halifax

7 października, B744 Skylease Cargo (znaki rejestracyjne N908AR) wykonywał lot GG-4854 z lotniska Chicago O'Hare, IL (USA) do Halifaxu w Kanadzie z 4 członkami załogi na pokładzie. Samolot wylądował na pasie startowym 14 (długość 2350 m/7700 stóp) o 09:06 UTC, ale nie był w stanie w pełni wyhamować i wypadł z utwardzonej nawierzchni, ścinając anteny lokalizatora i zatrzymując się około 200 metrów za progiem drogi startowej.

Zgodnie z zapisem komunikacji z wieżą ATC, samolot znajdował się na podejściu ILS do pasa 14, gdy kontroler poinformował o wietrze o sile 14 węzłów wiejącym z kierunku 260 stopni. Ok 90 sekund później kontroler dodał, że kierunek wiatru nie zmienił się, ale pojawiły się porywy od 16 do 21  węzłów i zapytał, czy załoga nadal akceptuje pas 14 do lądowania. Piloci potwierdzili. Chwilę przed przyziemieniem odnotowano wiatr z kierunku 250 stopni o sile 15 węzłów w porywach do 21 węzłów.

Na pokładzie nikt nie odniósł obrazeń, jednak samolot w znacznym stopniu został uszkodzony, a silniki 2 i 3 oderwały się od skrzydeł. Po zdarzeniu port lotniczy został zamknięty, a Kanadyjska Rada Bezpieczeństwa Transportu (TSB) wszczęła śledztwo mające wyjaśnić przyczyny zdarzenia.


Metary:

CYHZ 071023Z 23013KT 12SM SCT007 SCT015 BKN070 OVC090 13/13 A2967 RMK SF3SC1AC3AC1 SLP050 DENSITY ALT 700FT=
CYHZ 071000Z 23012G19KT 12SM -RA SCT006 BKN036 OVC070 13/13 A2967 RMK SF3SC2AC3 SLP051 DENSITY ALT 700FT=
CYHZ 070950Z 23013G18KT 12SM -RA SCT006 BKN036 OVC070 13/13 A2967 RMK SF3SC2AC3 SLP051 DENSITY ALT 700FT=
CYHZ 070912Z 23011G18KT 8SM -RA BR SCT005 BKN012 OVC049 14/14 A2967 RMK SF4SC2SC2 SLP050 DENSITY ALT 800FT=
CYHZ 070900Z 23013KT 7SM -RA BR BKN005 OVC013 14/14 A2967 RMK SF5SC3 SLP050 DENSITY ALT 800FT=

CYHZ 070800Z 21010KT 7SM -RA BR BKN005 OVC036 15/15 A2968 RMK SF5SC3 PRESRR SLP052 DENSITY ALT 900FT=
CYHZ 070754Z 21011G17KT 7SM -RA BR BKN005 OVC036 15/15 A2967 RMK SF5SC3 PRESRR SLP049 DENSITY ALT 900FT=
CYHZ 070719Z 19013KT 2SM -RA BR OVC003 15/15 A2966 RMK ST8 PRESFR SLP046 DENSITY ALT 900FT=
CYHZ 070700Z 20012KT 8SM -RA BR OVC003 15/15 A2968 RMK ST8 PRESFR SLP054 DENSITY ALT 900FT=
CYHZ 070600Z CCA 22018G28KT 6SM -RA BR OVC005 15/15 A2969 RMK ST8 /R23/ SLP056 DENSITY ALT 900FT=
CYHZ 070500Z 21018G31KT 5SM -SHRA BR OVC003 15/15 A2969 RMK ST8 CVCTV CLD EMBD SLP058 DENSITY ALT 900FT=


NOTAM-y:

A3259/18 NOTAMN
Q) CZQM/QMRLC/IV/NBO/A /000/999/4452N06330W005
A) CYHZ B) 1811071230 C) 1811072000
E) RWY 14/32 CLSD

A3286/18 NOTAMR A3268/18
Q) CZQM/QMDCH/IV/NBO/A /000/999/4452N06330W005
A) CYHZ B) 1811071115 C) 1811082100
E) FIRST 1767 FT RWY 23 CLSD. THR 23 IS RELOCATED 1767 FT
MARKED WITH BANNERS AND TEMPO RTHL.
DECLARED DIST:
RWY 05 TORA 8733 TODA 9717 ASDA 10140 LDA 8733
RWY 23 TORA 8733 TODA 9422 ASDA 8733 LDA 8733

A3279/18 NOTAMN
Q) CZQM/QFFAS/IV/NBO/A /000/999/4452N06330W005
A) CYHZ B) 1811070940 C) 1811080000
E) FIRE AND RESCUE OUT OF SERVICE
CYHZ ILS 23 U/S
1811062155-1811082100

A3268/18 NOTAMR A3251/18
Q) CZQM/QMDCH/IV/NBO/A /000/999/4452N06330W005
A) CYHZ B) 1811062030 C) 1811071230
E) FIRST 1767 FT RWY 23 CLSD. THR 23 IS RELOCATED 1767 FT
MARKED WITH BANNERS AND TEMPO RTHL.
DECLARED DIST:
RWY 05 TORA 8733 TODA 9717 ASDA 10140 LDA 8733
RWY 23 TORA 8733 TODA 9422 ASDA 8733 LDA 8733

A3280/18 NOTAMN
Q) CZQM/QFALC/IV/NBO/A /000/999/4452N06330W005
A) CYHZ B) 1811070950 C) 1811080000
E) AD CLSD DUE TO INCIDENT



Więcej informacji dotyczących tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony