Środowisko lotnicze wypracowało wspólne stanowisko przeciwko opłatom EASA
Środowisko lotnicze przekazało Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wspólne stanowisko dotyczące skali opłat i prowizji, opisywanych, jako niewytłumaczalnie wysokie i będących głównym obciążeniem dla przemysłu lotniczego w Europie. IAOPA dołączyła do organizacji reprezentujących najróżniejsze segmenty lotnictwa regulowanych przez Organ Doradczy EASA (EAB - Easa Advisory Board) w piśmie do Prezesa Rady Zarządu EASA, wyrażając swój niepokój o szkodliwy wpływ opłat narzucanych przez Agencję. W liście Organizacja zwraca szczególną uwagę na całkowicie nieproporcjonalne opłaty nałożone na lotnictwo ogólne i wnioskuje o ich redukcję poprzez program cięcia kosztów w EASA.
Tekst listu, skierowanego do Mike’a Smethers’a, prezesa rady zarządu EASA, został wspólnie uzgodniony przez firmy i organizacje, w tym, m.in.: Airbusa, Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA), Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych (AEA), Rolls Royce’a, Europejskie Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego (EBAA), a także IAOPA. List akcentuje, że koszty ogólne EASE wymykają się spod kontroli w momencie, gdy powinny być obniżane i zaznacza, że koszt pracy EASA, który wynosi 246,38 Euro za godzinę, całkowicie odstaje od skali kosztów pracy w branży i dwukrotnie przewyższa taki koszt w innych lotniczych organach regulacyjnych. Postuluje również do europejskich władz lotniczych, aby te przyjmowały więcej umów dwustronnych, co wpłynie na ograniczenie wydatków EASA na ponowną certyfikację urządzeń, które zostały już zatwierdzone przez inne kraje.
Martin Robinson, który reprezentuje IAOPA w Organie Doradczym EASA powiedział: "Jesteśmy szczególnie zadowoleni, że nasi koledzy ze świata linii lotniczych, przemysłu lotniczego oraz innych obszarów, które do teraz nie identyfikowały się ściśle z lotnictwem ogólnym, są w tej sprawie jednogłośni. Utrudnia to zignorowania tej kwestii przez EASA i Komisję Europejską. Z punktu widzenia GA, zawsze twierdziliśmy, że żadne z kosztów ogólnych EASA - duże biura, liczni pracownicy – nie byłyby w ogóle konieczne, jeśli organizacja istniałaby wyłącznie do regulacji GA, więc jest to niesprawiedliwe, by GA było zmuszane do płacenia takich znaczących kwot na pokrycie właśnie tych kosztów".
List, podpisany przez przewodniczącego Organu Doradczego EASA postuluje, aby zająć się kwestią powielania obowiązków i kosztów pomiędzy EASA, Eurocontrol oraz krajowymi władzami lotniczymi, ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa ogólnego: "Na koniec nie najmniej ważne, EAB chciałby jeszcze raz powtórzyć swoje obawy dotyczące wysokiego poziomu opłat narzuconych na lotnictwo ogólne przez EASA, które są zbyt kosztowne dla tego rodzaju działalności. Uważamy, że opłaty EASA dla lotnictwa ogólnego powinny zostać zmniejszone w drodze kompletnego przeglądu kosztów EASA, zasad, procedur i struktur związanych z GA w celu wypracowania opłaty bardziej proporcjonalnej do ww. rodzajów działalności. Nie zgadzamy się z subsydiowaniem nieproporcjonalnym pomiędzy różnymi rodzajami działalności, ponieważ uważamy, że opłaty EASA powinny być proporcjonalne do ponoszonych kosztów związanych z rzeczywistą działalnością certyfikacyjną", postuluje EAB.
Komentarze