Przejdź do treści
Pilatus PC-12 NGX, fot. AOPA
Źródło artykułu

Pilatus zaprezentował model PC-12 NGX

21 października, podczas corocznej konwencji Stowarzyszenia Lotnictwa Biznesowego w Las Vegas, firma Pilatus zaprezentowała model PC-12 NGX, nową wersję jednosilnikowego turbośmigłowego PC-12. Wśród zastosowanych modernizacji znalazł się nowy silnik Pratt & Whitney PT6E-67XP, który będzie mógł zapewnić maksymalną prędkość przelotową na poziomie 290 węzłów.

PC-12 NGX został również wyposażony w nowe systemy sterowania śmigłem i silnikiem. W nowej wersji śmigło może pracować w trybie, który Pilatus określa trybem niskiej prędkości. Zmniejsza on prędkość śmigła z 1700 obr./min do 1550 obr./min, czego rezultatem jest niższy poziom hałasu w kabinie i na zewnątrz samolotu.

Nowy silnik ma zalecany okres 5 tys. godzin pomiędzy przeglądami. Pilatus twierdzi, że obsługa silnika w ramach planu serwisowego Pratt & Whitney Eagle (ESP), obejmuje pełne pokrycie szkód spowodowanych przez ciała obce - pierwsze oferowane na rynku lotnictwa ogólnego. Dzięki temu, operatorzy rejestrujący się w ESP mogą otrzymać „co najmniej 15-procentową redukcję” godzinowych kosztów eksploatacji silnika.

Awionika PCE-12 NGX Advanced Cockpit Environment (ACE) wyposażona jest w sterowanie dotykowe i nowy tryb awaryjnego zniżania. System ACE oparty na platformie awioniki Honeywell Epic posiada również m.in. opcje SmartLanding i SmartRunway, nagrywanie i odtwarzanie komunikatów ATC, elektroniczne listy kontrolne oraz możliwość graficznego zobrazowania informacji meteo.

PC-12 NGX posiada o 10% większe okna kabiny niż model PC-12, nowe fotele biznesowe, które są całkowicie odchylane oraz nową podsufitkę, która zwiększa przestrzeń nad głową. Dostępnych jest sześć różnych opcji wnętrza, a także niestandardowe schematy malowania.

Cena bazowa samolotu została skalkulowana na poziomie 4,39 mln dolarów. Producent oczekuje, iż w grudniu 2019 r. uzyska certyfikaty Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Pierwsze dostawy samolotu mają być realizowane w drugim kwartale 2020 r. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony