Przejdź do treści
FAA
Źródło artykułu

FAA zaproponowała przepisy mające ograniczyć skutki zmęczenia u pilotów

Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) wydała oświadczenie, w którym wyraziła zaniepokojenie kwestią zmęczenia, które jest jednym z czynników prowadzących do wypadków lotniczych i zaproponowała "zmianę istniejących przepisów dotyczących lotu, czasu pracy i wypoczynku pilotów oraz pozostałych członków załóg."

Mimo, że ogłoszenie o propozycji prawnej (NPRM - Notice of Proposed Rulemaking) dotyczy przewoźników lotniczych działających na mocy przepisów FAR (Federal Aviation Regulations) Part 121, to kwestia wypoczynku jest również kluczowym zagadnieniem mającym wpływ na pilotów lotnictwa ogólnego. Fakt ten sprawia, że z opublikowanymi 14 września propozycjami powinni się zapoznać wszyscy piloci GA. NPRM nie dotyczy natomiast operatorów działających według zasad FAR Part 135.

Opracowany dokument definiuje zmęczenie jako stan fizjologiczny zmniejszający psychiczną i fizyczną wydajność. Wskazane aspekty mogą zmniejszyć koncentrację członka załogi, jego zdolność do bezpiecznego sterowania statkiem powietrznym i wykonywania obowiązków mających wpływ na bezpieczeństwo.

Proponowane działania, które mają na celu zwalczenie zmęczenia to m.in. rozszerzenie minimalnego okresu wypoczynku z 8 do 9 godzin i zmniejszenie maksymalnego czasu pracy z 16 do 9 - 13 godzin dziennie (w zależności od czasu rozpoczęcia i liczby odcinków lotu). Zmiany specyfikują konkretne pory dnia oraz fakt czy dana osoba zaaklimatyzowała się w nowej strefie czasowej i dodatkowo prawdopodobieństwo możliwości zaśnięcia w różnych okolicznościach.

AOPA, która od dawna sygnalizowała ryzyko jakie dla pilotów GA stwarza zmęczenie, stara się przeprowadzać szkolenia na temat unikania i zarządzania jego skutkami. Kurs Fundacji Bezpieczeństwa Lotniczego "Zwalczyć zmęczenie" prezentuje typowe scenariusze tego stanu, które na pierwszy rzut oka mogą nie wydawać się niebezpiecznie, a po bliższej analizie okazują się w dużym stopniu wpływać na bezpieczeństwo operacji.”

Publikacja podpowiada pilotom jak odpowiednio wypoczywać, co może oznaczać unikanie wysiłku fizycznego czy kofeiny w godzinach bezpośrednio przed snem. Określa także sposoby na łatwiejszy sen w ciągu dnia. Nawet krótka odprężająca 15-20 minutowa drzemka może przywrócić koncentrację i zdolność podejmowania decyzji. Ograniczyć zmęczenie można również poprzez unikanie odwodnienia, jedzenie małych posiłków przez cały dzień oraz zabieranie ze sobą przekąsek. Agencja rekomenduje używanie słuchawek z redukcją szumów, upewnienie się czy wszystkie zażywane leki są zatwierdzone przez FAA i unikanie warunków, takich jak latanie bez tlenu na wysokościach ponad 10000 stóp MSL (Mean sea Level) w ciągu dnia lub powyżej 5000 stóp MSL w nocy.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony