FAA wprowadza nowe procedury kołowania
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA), informuje, iż od 30 czerwca na terenie Stanów Zjednoczonych wprowadzone zostaną nowe przepisy, zgodnie z którymi kontrolerzy ruchu lotniczego będą zobowiązani do wydawania szczegółowych instrukcji dotyczących kołowania poprzez pasy startowe. Nie będzie dopuszczone używanie zwrotu "kołuj do pasa XX", który obecnie pozwala pilotom na przekraczanie wszystkich dróg startowych na trasie do miejsca z którego ma nastąpić odlot.
Zniesienie wyrażenia "kołuj do" będzie miało zastosowanie tylko do samolotów odlatujących. Statek powietrzny, który wylądował nadal będzie mógł usłyszeć ten zwrot w trakcie instruowania drogi kołowania, jednak w takich sytuacjach kontrolerzy będą zobowiązani do wydania szczegółowych instrukcji dotyczących przekroczenia każdej drogi startowej.
Po uchwaleniu zmian, z ostatnim dniem czerwca, instrukcje będą rozpoczynały się przypisaną drogą startową, a następnie będą określać trasę kołowania oraz wszelkie przekroczenia pasa i/lub polecenie oczekiwania.
Na przykład: Cessna 4GA, Runway 36L, taxi via Alpha, Charlie, cross Runway 13, hold short of Runway 27.” Jeśli wiele pasów przecina drogę do pasa startu, kontroler nie poda wszystkich zezwoleń jednocześnie. W powyższym przykładzie, kontroler nie zezwoliłby statkowi powietrznemu na przekroczenie zarówno pasa 13 jak i pasa 27 w tym samym czasie. Wyjątek może się pojawić w przypadkach, gdy odległość między liniami środkowymi dwóch pasów nie przekracza 300 m.
Przed zmianą, piloci powinni poświęcić trochę czasu na przegląd nowych procedur i frazeologii. Oto kilka przykładów rzeczywistych zmian:
Sytuacja 1: Lincoln Airport, w Lincoln, w stanie Nebraska, kołowanie od wschodnich stanowisk postojowych do pasa 14, brak innego ruchu.
Dotychczasowy komunikat: Taxi to Runway 14 via Echo, Delta, Bravo.
Nowy komunikat: Runway 14, taxi via Echo, Delta, Bravo, cross Runway 17, hold short of Runway 18.
Uwagi: W nowym systemie, kontroler zaczeka aż samolot przekroczy pas 17, a dopiero potem wyda kolejne zezwolenie na przekroczenie pasa 18.
Sytuacja 2: Long Beach / Daugherty Field, w Long Beach, w Kalifornii, kołowanie spod terminala do drogi startowej 30, ruch na podejściu do pasa 25L.
Dotychczasowy: Taxi to Runway 30 via Charlie, Lima, hold short of Runway 25L.
Nowy: Runway 30, taxi via Charlie, Lima, hold short of Runway 25L.
Uwagi: W obu przypadkach, administrator dopiero później wyda zezwolenie na przekroczenie pasa 25L.
Sytuacja 3: Międzynarodowy Port Lotniczy Baltimore/Washington, w Baltimore, w stanie Maryland, kołowanie ze stanowisk GA do drogi startowej 22, brak innego ruchu.
Dotychczasowy: Taxi to Runway 22 via Kilo.
Nowy: Runway 22, taxi via Kilo, cross Runway 15L.
Uwagi: W ramach nowego systemu, dane jest dokładne zezwolenie na przekroczenie pasa 15L.
Sytuacja 4: Crystal Airport, w Minneapolis, w stanie Minnesota, kołowanie z południowo zachodnich stanowisk do drogi startowej 24R.
Dotychczasowy: Taxi to Runway 24R via Echo, Alpha, Delta.
Nowy: Runway 24R, taxi via Echo, Alpha, Delta, cross Runway 32L, cross Runway 32R.
Uwagi: Ponieważ równoległe pasy startowe są w odległości mniejszej niż 300 m. od siebie, kontroler może wydać jedno zezwolenie na przekroczenie obu.
Sytuacja 5: Międzynarodowe lotnisko w San Antonio, w Teksasie. Po wylądowaniu pas 12L, kołowanie do FBO w dalekiej południowej części portu lotniczego, na wschód od drogi startowej 03.
Dotychczasowy: Taxi to parking via Romeo.
Nowy: Taxi to parking via Romeo, cross Runway 12R, hold short Runway 3.
Uwagi: kontroler wyda kolejne instrukcje do przekroczenia pasa 03. Jeśli otrzymasz instrukcję "kołuj na parking" i zbliżysz się do linii pasa, musisz mieć zezwolenie na przekroczenie drogi startowej. Jeśli go nie masz, to musisz się zatrzymać w miejscu oczekiwania.
Zgodnie z wprowadzanymi zmianami, bez względu na to czy samolot przylatuje czy odlatuje, kontrolerzy zobowiązani są do wydawania konkretnych zezwoleń dla każdego przekraczanego lub używanego pasa. W razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze należy się zatrzymać i poprosić o instrukcję.
Komentarze