Przejdź do treści
Testy systemu "See and Avoid"
Źródło artykułu

AOPA UK planuje testy systemu "See and Avoid"

Brytyjski oddział Stowarzyszenia AOPA apeluje do pilotów i właścicieli statków powietrznych o zaangażowanie się w projekt EVA ("Electronic Visibility via ADS-B"), który ma na celu przetestowanie prototypu transpondera współdziałającego z ADS-B i ogólną poprawę zobrazowania okolicznego ruchu lotniczego. Wsparcie programowi zapewnia SESAR, a głównymi partnerami EVA są NATS (firma zarządzająca ruchem lotniczym) niemiecka spółka Funke Avionics (FAV), szkocka TRiG Avionics of Edinburgh oraz Eurocontrol.

AOPA UK zamierza przeprowadzić ok. 180-200 godzin prób w powietrzu, a pierwszy ich etap będzie obejmował wykorzystanie prototypu Low Power ADS-B Transceiver (LPAT), który został opracowany przez NATS we współpracy z FAV. Urządzenie wysyła i odbiera sygnały ADS-B i na małym wyświetlaczu w kabinie obrazuje względną pozycję drugiego samolotu wyposażonego w podobny osprzęt. Aktualnie, stowarzyszenie AOPA UK poszukuje pilotów ochotników, którzy będą mogli zapewnić samolot do takich testów i podkreśla, że zapewni im przynajmniej zwrot kosztów paliwa oraz opłat za lądowanie, choć szczegóły refundacji nie zostały jeszcze do końca określone.

Loty będą przeprowadzone na kilku lotniskach i obszarach trasowych w południowo-wschodniej części Wielkiej Brytanii. Mają one być wykonywane z dwoma pilotami na pokładzie każdego statku powietrznego, z których jeden będzie pełnił funkcję obserwatora rejestrującego szczegóły lotu.


Zaplanowana została również sesja wprowadzająca oraz „Flying Day” celem przygotowania lotników i sprzętu do wykonania tego zadania. Do testów mogą być wykorzystane wszelkie marki samolotów obejmujących maszyny z certyfikatem, jak i bez certyfikatu EASA. Według założeń programu, mają one reprezentować możliwie szeroki zakres typów użytkowanych przez prywatnych pilotów. Lotniska również będą zróżnicowane, od małych lądowisk do tych z dużym natężeniem ruchu lotniczego.

Jak informuje TRiG Avionics, opracowane urządzenie uzyskało już certyfikat Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA). Obecnie prowadzone są prace, aby uzyskać uzupełniający certyfikat typu FAA (STC) w ramach planów Agencji aktualizacji do 2020 r. oprogramowania istniejących transponderów TT31 i TT22. Dla tych, którzy już są w posiadaniu wymienionych urządzeń, droga do uzyskania ADS-B nie będzie kosztowna, ponieważ obejmie jedynie aktualizację oprogramowania. Jednak w Europie (zgodnie z obecnymi kalkulacjami), system Eva będzie kosztował do 1000 Euro.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony