Przejdź do treści
Źródło artykułu

Koniec produkcji SZD-50-3 Puchacz

Spółka Allstar PZL Glider poinformowała o zakończeniu produkcji szybowców SZD-50-3 Puchacz. Nadal jednak zapewnia obsługę techniczną i części zamienne.

Najpopularniejszy szybowiec dwumiejscowy

Szybowiec SZD-50-3 Puchacz został zaprojektowany w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych w Bielsku-Białej przez Adama Meusa. Prototyp, SZD-50-1 Dromader, został oblatany w 1976 roku. Drugi prototyp SZD-50-2, a także model seryjny SZD-50-3 nosiły już nazwę "Puchacz". Puchacza opracowano jako szybowiec mający zastąpić szybowce szkolne "Bocian" i "Czapla".

SZD‑50-3 Puchacz to dwumiejscowy szybowiec do nauki podstawowego latania, treningu i akrobacji, zaprojektowany z myślą o szkoleniowych potrzebach aeroklubów i szkół. Charakteryzuje się bardzo wysoką jakością wykończenia. Obszerna i wygodna kabina w układzie tandem oraz dobre własności pilotażowe, utrafiły w gusta szerokiej społeczności lotniczej. Puchacz to szybowiec, który pozwala nauczyć się prawidłowego i pewnego sterowania, aby bez obaw przesiąść się do maszyn jednomiejscowych.

Powyższe sprawia, że Puchacz jest jednym z najbardziej cenionych w świecie szybowców dwumiejscowych. SZD‑50-3 spełnia zarówno wymagania przepisów OSTIV, jak i JAR‑22 Utility, jest też dopuszczony do rozszerzonego zakresu akrobacji, włączając lot odwrócony i figury pochodne (m.in. zawrót, beczki sterowane i szybkie, ósemka kubańska). Ma mocną szkłoepoksydową konstrukcję, malowaną chemoutwardzalną emalią akrylową. Przyjęte rozwiązania techniczne pozwalają na łatwiejszy i szybszy, w stosunku do innych dwumiejscówek, montaż: jeden sworzeń spina skrzydła z kadłubem, a osadzanie usterzenia wysokości jest jeszcze prostsze, dzięki sprężynie automatycznie blokującej sworzeń spinający. Połączenia wszystkich napędów realizowane są automatyczne.

Pilot w pierwszej kabinie może regulować pedały steru kierunku, zaś przestawiane na ziemi tylne siedzenie umożliwia komfortowy lot nawet osobom bardzo wysokim. Jednoczęściowa, otwierana na bok limuzyna, nadaje znakomitą widoczność z obydwu miejsc. Przednia tablica przyrządów jest łatwo widoczna także z tylnego siedzenia, jakkolwiek i w drugiej kabinie możliwe jest zabudowanie doposażonej tablicy instrumentów.

Tajemnica sukcesów Puchacza tkwi w jego własnościach pilotażowych i łatwej obsłudze naziemnej. Instruktorzy szybowcowi i doświadczeni piloci uznają Puchacza za jeden z najprzyjemniejszych szybowców dwumiejscowych, jakim kiedykolwiek latali.

Wszystkich zainteresowanych uniwersalnym szybowcem dwumiejscowym firma zachęca do zapoznania się z szybowcem SZD‑54-2 Perkoz.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony