SAS odbiera pierwszy samolot A321LR, wykorzystując podczas przebazowania ekologiczne paliwo lotnicze
Skandynawski przewoźnik SAS odebrał swój pierwszy z trzech samolotów A321LR zamówionych w leasingu za pośrednictwem Air Lease Corporation (NYSE: AL), stając się najnowszym użytkownikiem najbardziej wydajnego wąskokadłubowego samolotu dalekiego zasięgu.
Przekazany A321LR napędzają silniki CFM Leap-1A, które podczas lotu dostawczego z zakładu Airbusa w Hamburgu do bazy w Kopenhadze były zasilane lotniczą naftą z 10-procentowym dodatkiem paliwa SAF (sustainable aviation fuel) pochodzącego ze zrównoważonych źródeł. Inicjatywa ta wpisuje się w zobowiązanie SAS do zmniejszenia śladu węglowego oraz cel Airbusa polegający na przyczynieniu się do dekarbonizacji branży lotniczej.
Paliwo do samolotu SAS A321LR przebazowanego z Hamburga zostało dostarczone przez Air bp i wyprodukowane przez Neste ze zużytego oleju jadalnego. Paliwo to jest certyfikowane jako zgodne z wymogami zrównoważonego rozwoju dyrektywy Unii Europejskiej w sprawie odnawialnych źródeł energii. Ocena LCA przeprowadzona przez RSB (Roundtable on Sustainable Biomaterials) pozwala stwierdzić, że osiągnięto ponad 80% redukcji emisji CO2 na każdą tonę metryczną zastąpionego paliwa kopalnego (klasycznej nafty lotniczej).
Airbus jest pierwszym producentem samolotów, oferującym klientom możliwość otrzymania nowych odrzutowców zatankowanych takim paliwem. Loty dostawcze z użyciem SAF są wykonywane od 2016 roku.
Linie SAS otrzymały A321LR w nowoczesnym i bardzo wygodnym układzie trzech klas z 157 miejscami (22 miejsca w klasie „SAS Business”, 12 w klasie „SAS Plus” i 123 w klasie „SAS Go”). Przewoźnik planuje obsługiwać tymi samolotami trasy z krajów nordyckich do Ameryki Północnej. A321LR, członek rodziny A320neo, zapewnia 30-procentową oszczędność paliwa i prawie 50-procentową redukcję hałasu w porównaniu z konkurencyjnymi samolotami poprzedniej generacji. Z zasięgiem do 4000 nm (7400 km) pozwala uruchamiać dalekie połączenia, w tym transatlantyckie i oferuje najwyższy komfort podróży, znany dotychczas tylko pasażerom korzystającym z maszyn szerokokadłubowych.
Linie SAS eksploatują flotę Airbusów składającą się z 76 samolotów, w tym 63 z rodziny A320, 9 z rodziny A330 i cztery z nowej generacji A350 XWB.
Na koniec września 2020 r. ponad 110 klientów z całego świata zamówiło w sposób wiążący 7450 samolotów wywodzących się z rodziny A320neo.
Komentarze