Przejdź do treści
Źródło artykułu

RunwaySense do oceny i raportowania stanu dróg startowych, przy wykorzystaniu samolotów jako sensorów

NAVBLUE, spółka zależna Airbusa zajmująca się operacjami lotniczymi, uruchomiła nową usługę o nazwie „RunwaySense”, która umożliwia liniom i portom lotniczym dokładną ocenę i raportowanie stanu dróg startowych za pośrednictwem samolotów Airbusa działających w charakterze „czujników”.

Korzystając z nowego systemu, porty lotnicze mogą wykorzystać dane ze statków powietrznych do informowania służb zajmujących się oczyszczaniem dróg startowych (DS) o ich stanie, co pozwala na lepsze synchronizowanie działań utrzymujących czystość DS, a także bardziej precyzyjne stosowanie środków odladzających.

Ponadto, w związku z wejściem w życie w listopadzie 2021 r. obowiązkowego globalnego formatu raportowania ICAO (GRF), uzyskiwane w ten sposób dane ułatwią portom lotniczym spełnienie wymogów raportowania dzięki przekazywaniu dokładnych informacji o parametrach DS w czasie zbliżonym do rzeczywistego.

Linie lotnicze także mogą wykorzystywać te dane do lepszego monitorowania prowadzonych operacji, gdyż udostępniają informacje, które ich samoloty wytworzyły autonomicznie, lub mają dostęp do danych generowanych przez innych operatorów. RunwaySense bazuje na oprogramowaniu BACF+ (Braking Action Computation Function - funkcja obliczania akcji hamowania), opracowanym przez NAVBLUE w 2019 roku dla rodziny wąskokadłubowych samolotów Airbusa. Jest to także pierwsze z rozwiązań NAVBLUE przeznaczone dla lotnisk.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony