Oświadczenie Airbusa dla operatorów A400M
2 czerwca wieczorem Airbus Defence and Space przesłał do wszystkich operatorów samolotu A400M komunikat informacyjny (Accident Information Transmission, AIT) jako aktualizację komunikatu ostrzegawczego (Alert Operator Transmission, AOT) z 19 maja. Komunikat AIT informuje, że pomyślnie odczytano cyfrowy rejestrator danych lotu (digital flight data recorder, DFDR) oraz rejestrator rozmów w kabinie pilotów (cockpit voice recorder, CVR), a wstępna analiza została przeprowadzona przez komisję CITAAM z udziałem przedstawicieli Airbus Defence and Space, którzy służyli doradztwem technicznym.
Komisja CITAAM potwierdziła, że silniki 1, 2 i 3 zablokowały się po starcie i nie reagowały na próby sterowania mocą w zwykły sposób, podczas gdy silnik 4 reagował na ustawienia przepustnicy. Kiedy dźwignie przestawiono w pozycję „lotu jałowego" w celu ograniczenia mocy, moc zmniejszyła się, ale następnie pozostała na poziomie „lotu jałowego" w trzech nieprawidłowo działających silnikach przez resztę lotu pomimo prób jej przywrócenia podejmowanych przez załogę. Ustalenia te są zgodne z naszym komunikatem AOT, w którym wspomniano o problemie wpływającym na te trzy silniki.
Wstępne analizy wykazały, że pozostałe systemy samolotu działały normalnie, a w trakcie lotu nie doszło do żadnych innych nietypowych zdarzeń. Dlatego Airbus Defence and Space nie ma żadnych dodatkowych, konkretnych zaleceń z wyjątkiem tych, które były zawarte w komunikacie AOT z 19 maja.
Śledztwo toczy się dalej, a kolejne oświadczenia zostaną opublikowane, kiedy będą dostępne nowe ważne informacje.
Komentarze