Przejdź do treści
2.jpg
Źródło artykułu

Linie easyJet otrzymały pierwszy samolot Airbus A320 z systemem FANS-C

Spółka Airbus przekazała liniom easyJet pierwszy samolot A320 wyposażony w system FANS-C*. W ramach europejskiego programu badawczego poświęconego kontroli ruchu lotniczego SESAR samolot ten – a wkrótce po nim kolejne – weźmie udział w prowadzonym pod przewodnictwem spółki Airbus projekcie DIGITS („Demonstration of air traffic management improvements Generated by 4D Initial Trajectory Information Sharing"), którego celem jest przeprowadzenie demonstracji rozwiązania zakładającego przekazywanie kontroli ruchu lotniczego (ATC) parametrów przewidywanej trajektorii lotu.

Technologia FANS-C pozwoli liniom lotniczym zoptymalizować trajektorie lotu samolotów, zwiększy płynność ruchu i ułatwi wybór najlepszych prędkości przelotowych, prowadząc do oszczędności na kosztach paliwa i do zmniejszenia hałasu. Udostępnianie kontrolerom informacji o przewidywanych trajektoriach przelotów w szczególności ułatwi wyznaczanie kolejności samolotów na podejściu oraz w strefach TMA.
 
Hugh McConnellogue, dyrektor grupy ds. operacji sieciowych w spółce easyJet powiedział: „Ogromnie miło nam być pierwszą linią lotniczą, która otrzyma samoloty Airbus z awioniką obsługującą technologię FANS-C i móc przekonać się o zaletach tego rozwiązania w praktyce w ramach inicjatywy SESAR. Na podstawie naszych pierwszych doświadczeń operacyjnych mogę stwierdzić, że technologia ta zapowiada się obiecująco i może stać się kluczem do zwiększenia wydajności, bezpieczeństwa i punktualności w naszej rosnącej siatce połączeń – szczególnie w zatłoczonej przestrzeni powietrznej Europy".


Jean-Brice Dumont, wiceprezes ds. inżynierii w spółce Airbus Commercial Aircraft powiedział: „Gratulujemy liniom easyJet otrzymania pierwszego samolotu Airbus wyposażonego w system FANS-C. Przekazanie tej maszyny to pierwszy krok w rozpoczętym właśnie w skali ogólnoeuropejskiej pokazie działania technologii udostępniania informacji o czterech wymiarach planowanych trajektorii przelotów" – i dodał: „Kierowanie tym projektem w ramach inicjatywy SESAR jest dla nas powodem do dumy. Cieszymy się, że mamy szansę włączyć się w działania stanowiące odpowiedź na rosnące natężenie ruchu powietrznego i wnieść swój wkład w podnoszenie bezpieczeństwa i odciążenie środowiska przez wdrożenie bardziej wydajnego systemu kontroli ruchu lotniczego."

Od chwili obecnej do połowy kolejnej dekady siedem działających w Europie linii – spośród których wszystkie uczestniczą w projekcie DIGITS – stopniowo wyposaży w technologię FANS-C do 100 użytkowanych przez siebie samolotów z rodziny A320. Etap prowadzonej na bardzo szeroką skalę demonstracji technologicznej („Very Large Demonstration", VLD)  potrwa ponad rok i pozwoli zgromadzić dane z ponad 20 tys. lotów, dzięki którym uczestnicy projektu zyskają możliwość wykazania korzyści płynących z tej technologii dla codziennej działalności operacyjnej.
 
Z myślą o przygotowaniu warunków do rozpoczęcia fazy operacyjnej projektu DIGITS i docelowym wdrożeniu tej technologii w całej Europie i w reszcie świata, w listopadzie 2018 r. spółka Airbus zdobyła pierwszy na świecie certyfikat „4D" dla awioniki FANS-C przeznaczonej dla samolotów komercyjnych – a konkretnie, dla maszyn z rodziny A320. Uzupełnieniem dla pokładowych systemów FANS-C będą naziemne narzędzia przeznaczone dla kontroli ruchu lotniczego, za których opracowanie będą odpowiadać dostawcy usług nawigacyjnych dla lotnictwa w całej Europie.
 
SESAR to skrótowiec od nazwy „Single European Sky ATM Research" (Badania nad kontrolą ruchu lotniczego pod hasłem „Wspólne europejskie niebo").

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony