Airbus zaczyna prace nad demonstratorem skrzydła o wysokich osiągach

Cessna Citation VII ze skrzydłami o wysokich osiągach (fot. Airbus)

Firma Airbus uruchomiła projekt demonstratora wyjątkowo wydajnych skrzydeł, którego celami są ocena i przyspieszenie wdrożenia technologii poprawiających i optymalizujących aerodynamikę skrzydeł oraz osiągi każdego przyszłego samolotu.

W demonstratorze, który zostanie zamontowany na platformie biznesowego odrzutowca Cessna Citation VII i poddany próbom w locie, zintegrowane zostaną przełomowe technologie. Z założenia nowe, wydajne skrzydło będzie kompatybilne z każdym układem napędowym i każdą konfiguracją samolotu. Jego zastosowanie ma pozwolić zmniejszyć emisje CO₂, znacznie przyczyniając się do planu dekarbonizacji lotnictwa, przyświecającego działaniom Airbusa.

„Demonstrator wyjątkowo wydajnych skrzydeł Airbusa to kolejny przykład nowatorskich rozwiązań technologicznych naszej firmy, mających na celu dekarbonizację branży lotniczej", mówi Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa. „Nieustannie badamy równoległe i uzupełniające się obszary lotnictwa, takie jak infrastruktura naziemna, operacje w powietrzu i konstrukcja samolotu. Dzięki nowemu demonstratorowi dokonamy znaczących postępów w technologii aktywnej kontroli lotu poprzez badania i testy różnych rozwiązań inspirowanych biomimikrą, czyli tym co widzimy w przyrodzie".

Podobnie jak orzeł szybując dostosowuje do potrzeb kształt, rozpiętość oraz powierzchnię skrzydeł i piór, demonstrator skrzydła Airbusa pozwoli na zwiększenie wydajności lotu. Badane będą różne nowe podsystemy umożliwiające aktywne sterowanie skrzydłem, w tym: czujniki podmuchów wiatru, wyskakujące spojlery lub płyty, które są szybko odchylane prostopadle do przepływu powietrza, wielofunkcyjne krawędzie spływu, które dynamicznie zmieniają powierzchnię skrzydła w locie oraz półaeroelastyczny zawias.

Prace nad demonstratorem powierzono Airbus UpNext, spółce zależnej będącej w całości własnością Airbusa, stworzonej w celu przyspieszenia rozwoju technologii przyszłości poprzez budowanie wielkoskalowych demonstratorów. Pozwalających dokonywać oceny dojrzałości ewentualnych nowych, przełomowych produktów i usług.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus