Airbus oferentem nowych strategicznych samolotów tankujących

A330 jako cysterna powietrzna, fot. Airbus

Rząd Kanady Airbus przyznał Airbusowi status oferenta w przetargu na strategiczny samolot tankująco-transportowy Strategic Tanker Transport Capability (STTC), uruchomionym w celu zastąpienia wielozadaniowych tankowców Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych (Royal Canadian Air Force - RCAF) Airbus A310MRTT (CC-150 Polaris).

Zaproszenie do kwalifikacji (ITQ), wysłane na początku 2021 r., stanowiło potwierdzenie zdolności Airbusa A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) do spełnienia wymagań projektu, który przechodzi teraz do kolejnego etapu - zaproszenia do składania ofert. Projekt zapytania ofertowego (RfP) spodziewany jest w III kwartale 2021 roku.

Program STTC ma doprowadzić do zastąpienia floty tankowców RCAF CC-150 Polaris maszynami wielozadaniowymi zdolnymi do wykonania szerokiego zakresu misji, w tym operacji NATO i NORAD, od tankowania w powietrzu po strategiczny transport lotniczy i ewakuację medyczną w wymiarze narodowym.

Simon Jacques, prezes Airbus Defence and Space Canada, powiedział: „A330 MRTT jest jedynym dostępnym wielozadaniowym tankowcem nowej generacji, sprawdzonym w boju. Został certyfikowany do tankowania większości zachodnich samolotów, w tym obecnych myśliwców RCAF, maszyn transportowych i wyspecjalizowanych samolotów. Ma na koncie ponad 250 000 godzin lotu w barwach sił powietrznych 13 krajów, w tym kluczowych sojuszników z NATO i partnerów programu Five Eyes, takich jak Australia i Wielka Brytania”.

Działając w kilku prowincjach, Airbus zatrudnia około 3800 osób w całej Kanadzie i sprzyja pośredniemu utrzymaniu ponad 23000 miejsc pracy w tutejszej branży lotniczej. Airbus współpracuje z ponad 665 dostawcami z dziewięciu prowincji, zamawiając u nich towary i usługi warte 1,8 miliarda dolarów kanadyjskich rocznie. W Kanadzie obecne są wszystkie oddziały Airbusa - samoloty pasażerskie powstają w Mirabel, w Quebecu; śmigłowce serwisowane są w Fort Erie, Ontario; a dział wojskowo-kosmiczny jest reprezentowany w Ottawie. Spółki zależne Airbusa w 100%, Stelia Aerospace i NAVBLUE również mają zakłady w kraju. Ponadto Air Pro, spółka Airbusa i PAL Aerospace, z siedzibą w Ottawie, zapewnia wsparcie serwisowe dla programu FWSAR (dostawa samolotów Airbus C295 do RCAF).

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus