Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus i Quebec stają się wyłącznymi właścicielami programu A220

Airbus SE (EPA: AIR), rząd prowincji Quebec i Bombardier Inc. (TSX: BBD.B) uzgodnili nową strukturę własności programu A220, na mocy której Bombardier przekazał pozostałe udziały w Airbus Canada Limited Partnership (Airbus Canada) Airbusowi i rządowi Quebecu. Postanowienia umowy wchodzą w życie natychmiast.

Dzięki tej umowie udziały w Airbus Canada, odpowiedzialnym za A220, wynoszą odpowiednio 75 procent w przypadku Airbusa i 25 procent w przypadku rządu prowincji Quebec. Udziały rządu będą zbywalne na rzecz Airbusa w 2026 roku – trzy lata później niż założono poprzednio. W ramach tej transakcji Airbus, poprzez swoją całkowicie zależną spółkę Stelia Aerospace, przejął od Bombardiera zdolności do produkcji elementów dla A220 i A330 w Saint-Laurent w Quebecu.

Nowa umowa podkreśla zaangażowanie Airbusa i rządu Quebecu w program A220 na obecnym etapie ciągłego zwiększania produkcji i rosnącego zapotrzebowania ze strony klientów. Odkąd 1 lipca 2018 roku Airbus przejął większość własności programu A220, łączne skumulowane zamówienia netto wzrosły o 64 procent do 658 samolotów na koniec stycznia 2020 roku.

„Podpisana z Bombardierem i rządem Quebecu umowa pokazuje nasze wsparcie i zaangażowanie na rzecz A220 i Airbusa w Kanadzie. Ponadto zwiększa nasze partnerstwo z rządem prowincji. To dobra wiadomość dla naszych klientów, racowników, a także dla Quebecu oraz kanadyjskiego przemysłu lotniczego”, powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa. „Chciałbym podziękować Bombardierowi za silną współpracę w ramach naszego partnerstwa. Jesteśmy zaangażowani w ten fantastyczny program budowy samolotów i współpracujemy z rządem prowincji, dążąc do zapewnienia długoterminowej obecności w Quebecu i kanadyjskim przemyśle lotniczym”.

„Jestem dumny, że nasz rząd był w stanie osiągnąć to porozumienie. Udało się nam ochronić miejsca pracy i wyjątkową wiedzę fachową nabytą w Quebecu, pomimo szeregu wyzwań, jakie napotkaliśmy w tym zakresie po objęciu urzędu. Umocniliśmy pozycję rządu w partnerstwie, utrzymując nasze zobowiązanie do nieinwestowania w program. Decydując się na wzmocnienie swojej obecności tutaj, Airbus postanowił skoncentrować się na naszych talentach i kreatywności. Decyzja giganta przemysłowego, takiego jak Airbus, aby zainwestować więcej w Quebecu, pomoże przyciągnąć innych najlepszych wykonawców światowej klasy”, powiedział premier Quebecu François Legault.

„Ta umowa to doskonała wiadomość dla Quebecu i jego przemysłu lotniczego. Partnerstwo w programie A220 jest teraz dobrze ugruntowane i będzie nadal się rozwijać w prowincji. Umowa pozwoli Bombardierowi poprawić swoją sytuację finansową, a Airbus zwiększy swoją obecność i zasięg w Quebecu. Jest to sytuacja korzystna zarówno dla partnerów prywatnych, jak i dla branży”, dodał Pierre Fitzgibbon, minister gospodarki i innowacji.

Dzięki tej transakcji Bombardier otrzyma od Airbusa wynagrodzenie w wysokości 591 mln USD, bez uwzględnienia korekt, z czego 531 mln USD otrzymał przy zamknięciu, a 60 mln USD zostanie zapłacone w okresie 2020–2021. Umowa przewiduje również anulowanie gwarancji Bombardiera będących własnością Airbusa, a także zwolnienie Bombardiera z przyszłego wymogu kapitałowego finansowania Airbus Canada.

„Transakcja wspiera nasze wysiłki zmierzające do rozwiązania naszej struktury kapitałowej i kończy nasze strategiczne wyjście z komercyjnego przemysłu lotniczego”, powiedział Alain Bellemare, prezes i dyrektor generalny Bombardier, Inc. „Jesteśmy niesamowicie dumni z wielu osiągnięć i ogromnego wpływu, jaki Bombardier wywarł na przemysł lotnictwa komercyjnego. Jesteśmy równie dumni z odpowiedzialnego sposobu, w jaki opuściliśmy komercyjny przemysł lotniczy, zachowując miejsca pracy i wzmacniając klaster lotniczy w Quebecu i Kanadzie. Jesteśmy przekonani, że program A220 będzie długotrwałym sukcesem pod kierownictwem Airbusa i rządu Québecu”.

Rynek samolotów wąskokadłubowych jest głównym motorem wzrostu, stanowiącym 70 procent oczekiwanego globalnego popytu na samoloty. W sektorze samolotów o pojemności od 120 do 150 miejsc A220 jest wysoce komplementarny z istniejącym portfolio samolotów wąskokadłubowych Airbusa, który w sektorze samolotów wąskokadłubowych koncentruje się na segmencie o większej pojemności (150-240 miejsc).

W ramach tej transakcji Airbus nabył od Bombardiera również zdolności do produkcji elementów dla A220 i A330 w Saint-Laurent w Quebecu. Prace te będą prowadzone w zakładzie w Saint Laurent przez Stelia Aéronautique Saint Laurent Inc., nowo utworzoną spółkę zależną Stelia Aerospace, która jest w 100% zależna od Airbusa.

Stelia Aéronautique Saint-Laurent będzie kontynuować produkcję struktury kabiny załogi i tylnej części kadłuba A220, a także elementów A330, przez okres przejściowy wynoszący około 3 lata, w zakładzie w Saint-Laurent. Prace związane z A220 zostaną następnie przeniesione do zakładu Stelia Aerospace w Mirabel w celu zoptymalizowania przepływu logistycznego do linii montażu końcowego A220, również zlokalizowanej w Mirabel. Airbus planuje zaoferować wszystkim obecnym pracownikom Bombardiera pracującym przy produkcji elementów A220 i A330 pracę w Saint-Laurent w związku ze zwiększeniem produkcji w ramach programu A220, zapewniając utrzymanie know-how, a także ciągłość działalności i rozwój biznesowy w Quebecu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony