Airbus i Air Race E twórcami pierwszych wyścigów samolotów z napędem elektrycznym
Spółka Airbus poinformowała o swojej globalnej współpracy z organizatorami Air Race E, pierwszych na świecie zawodów samolotów o napędzie elektrycznym, mających odbyć się po raz pierwszy w 2020 roku.
Airbus może pochwalić się tytułem oficjalnego sponsora-założyciela (Official Founding Partner) tej imprezy. Twórcy Air Race E oczekują, że konkurencja ta stanie się siłą napędową prac rozwojowych nad czystszymi, szybszymi i bardziej zaawansowanymi technicznie silnikami elektrycznymi oraz ich masowego wdrażania w powietrznych środkach transportu miejskiego (urban air mobility), a w końcu – również w samolotach budowanych do użytku komercyjnego.
Formuła zawodów Air Race E ma być wzorowana na popularnych zawodach Air Race 1, zwanych też „samolotową Formułą 1": organizatorzy zakładają start ośmiu samolotów o napędzie elektrycznym, bezpośrednio ścigających się ze sobą na ciasnym, 5-kilometrowym torze na wysokości zaledwie 10 metrów nad ziemią z prędkościami przekraczającymi osiągane w jakimkolwiek naziemnych sporcie motorowym.
„Pragniemy zmotywować producentów wszystkich możliwych elektrycznych systemów napędowych i ich podzespołów i zachęcić ich do pochwalenia się tworzonymi rozwiązaniami technicznymi", powiedział Grazia Vittadini, dyrektor techniczny spółki Airbus. „Nawiązana współpraca pokazuje, jak bardzo zależy nam na utrzymaniu czołowej pozycji w dziedzinie rozwoju napędów elektrycznych i na tworzeniu tego nowego ekosystemu".
Prezes Air Race E Jeff Zaltman powiedział: „Nic nie mogło nas bardziej ucieszyć i natchnąć większym optymizmem, niż spółka Airbus w roli naszego Oficjalnego Partnera-Założyciela. Nawiązanie tej współpracy postrzegamy jako ważny kamień milowy w procesie ewolucji napędu elektrycznego w lotnictwie. Pracujemy obecnie nad stworzeniem popularnej platformy służącej do wprowadzania innowacji w tej dziedzinie i ich szybszego rozwijania i dopracowywania".
Spółka Airbus będzie współpracować z innymi partnerami Air Race E, w tym z Uniwersytetem Nottingham, na którym powstaje obecnie prototyp samolotu wyścigowego napędzanego zintegrowanym silnikiem elektrycznym, wyposażonego w akumulator i sterujący zasilaniem system elektroniczny. Konstrukcja ta będzie miała swój wpływ na kształt, model i zasady pierwszej w historii konkurencji Air Race E w 2020 roku.
Komentarze