Przejdź do treści
H-160 w locie nad wodą - widok z boku (fot. Eric Raz/Airbus Helicopters)
Źródło artykułu

Śmigłowiec H160 otrzymał Certyfikat Typu EASA

Wielozadaniowy dwusilnikowy śmigłowiec H160 firmy Airbus Helicopters uzyskał certyfikat typu od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), co rozpoczyna nowy rozdział w historii programu H160. Firma spodziewa się, że wkrótce otrzyma certyfikat amerykańskiej agencji FAA, co poprzedzi dostawę pierwszego wiropłata do nieujawnionego klienta z USA pod koniec tego roku.

„Pomyślne zakończenie certyfikacji H160 to efekt wieloletnich wspólnych wysiłków zaangażowanych w ten proces zespołów technicznych agencji i Airbus Helicopters”, powiedziała Rachel Daeschler, dyrektor EASA ds. certyfikacji „Sukces zawdzięczamy starannym pracom projektowym i testom mającym zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa. Konstrukcja H160 sprawia, że śmigłowiec ten nadaje się do szerokiej gamy misji. Jest przy tym jedną z maszyn najbardziej przyjaznych środowisku pod względem zużycia paliwa i jednym z najcichszych śmigłowców w swojej klasie. Osobiste uznanie i gratulacje przekazuję personelowi technicznemu, który stale wykazuje duże zaangażowanie w konstruktywną współpracę na rzecz przezwyciężania wyzwań związanych z certyfikacją”.

„Cieszymy się, że H160 otrzymał certyfikat typu EASA. Osiągnięcie to wieńczy lata ciężkiej pracy w dziedzinie projektowania, przygotowania produkcji i organizacji systemu wsparcia po stronie naszych dostawców i partnerów. Dziękuję wszystkim, którzy poświęcili czas i energię na przekształcenie koncepcji wiropłata nowej generacji w rzeczywistą maszynę”, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Z niecierpliwością oczekuję na wdrożenie H160 do eksploatacji i przyjęcie przez rynek jego innowacyjnych funkcji, które zapewnią dodatkowe komfort i bezpieczeństwo klientom na całym świecie”, dodał.

Do testów certyfikacyjnych Airbus Helicopters zaangażował trzy płatowce: pierwszy śmigłowiec seryjny i dwa testowe – jeden do prób dynamicznych; drugi do testów systemów pokładowych. Śmigłowce spędziły w powietrzu ponad 1500 godzin, zarówno podczas testów jak i lotów demonstracyjnych, dzięki którym klienci mogli osobiście doświadczyć innowacyjności H160. Firma nadal doskonali konstrukcję maszyny przed dopuszczeniem jej do eksploatacji.

Zaprojektowany jako śmigłowiec zdolny do wykonania szerokiej gamy zadań, takich jak transport morski, ratownictwo medyczne, praca dla służb publicznych, loty prywatne i biznesowe, H160 wykorzystuje najnowsze innowacje technologiczne Airbus Helicopters. Należą do nich mające kapitalne znaczenie dla bezpieczeństwa, wspomagające i automatyzujące pracę pilota funkcje systemu awioniki Helionix. Śmigłowiec zapewnia pasażerom najwyższy komfort lotu, dzięki redukującym hałas łopatom wirnika Blue Edge i doskonałej widoczności z kabiny, którą docenią zarówno pasażerowie, jak i piloci.

H160 został zaprojektowany nie tylko z myślą o osobach nim podróżujących. Jego użytkownicy docenią atrakcyjność operacyjną maszyny, osiągniętą dzięki zmniejszeniu zużyciu paliwa i uproszczonemu systemowi obsług. Dostępność do poszczególnych agregatów H160 została ułatwiona dzięki zoptymalizowaniu konstrukcji śmigłowca pod tym względem. Natomiast plan obsług dokładnie zweryfikowano podczas kampanii „Operator Zero” (przygotowującej program prac serwisowych na etapie prototypów) i będzie on przekazywany użytkownikom wraz z intuicyjną dokumentacją, obrazującą w trzech wymiarach przestrzennych (3D) niezbędne czynności obsługowe.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony