Przejdź do treści
Wizualizacja szybkiego śmigłowca Airbus Helicopters Clean Sky 2 (fot. Airbus Helicopters Design Studio)
Źródło artykułu

Program demonstratora szybkiego śmigłowca Airbus Helicopters nabiera przyspieszenia

Program demonstratora szybkiego śmigłowca Airbus Helicopters Clean Sky 2 nabiera przyspieszenia. Zakończona kampania prób w tunelu aerodynamicznym zweryfikowała projekt aerodynamiczny i wyznacza początek projektowania demonstratora. Globalna sieć europejskich przemysłów już jest zaangażowana w rozwój wszystkich głównych elementów demonstratora. Próby w locie mają zacząć się przed końcem dekady.

W bieżącym roku Airbus Helicopters osiągnął ważny punkt zwrotny w rozwoju demonstratora szybkiego, hybrydowego śmigłowca budowanego aktualnie w ramach europejskiego programu badawczego Clean Sky 2. Makieta śmigłowca o przełomowej konstrukcji przeszła właśnie próby w tunelu aerodynamicznym w zakładach Airbusa. Próby dowiodły wykonalności wybranego projektu pod względem sprawności, zrównoważonego rozwoju i osiągów, torując drogę do przeglądu projektu wstępnego, który spodziewany jest pod koniec 2016 roku. Tymczasem projekt ogólny osiągnął pierwszy oficjalny przełom, ponieważ wszyscy główni partnerzy doszli do końca fazy przedprojektowej.

Bazując na osiągnięciach sfinansowanego przez firmę demonstratora technologii X3, który pobił wiele rekordów, demonstrator Airbus Helicopters Clean Sky pomoże dopracować hybrydową konfigurację aerodynamiczną i lepiej dostosować projekt do warunków operacyjnych, z końcowym celem spełnienia przyszłych wymagań: większej prędkości, lepszej ekonomiczności oraz olbrzymiego zmniejszenia poziomu emisji substancji szkodliwych dla środowiska oraz hałasu. Próby prototypu w locie mają ruszyć w 2019 roku.
                   
„Jesteśmy zaszczyceni, prowadząc ten projekt w imieniu Wspólnej Inicjatywy Clean Sky i dużej liczby europejskich firm, które biorą udział w jego rozwoju. Naszą ambicją jest stać się punktem odniesienia dla przemysłu śmigłowcowego i jako taki jesteśmy skłonni stać się siłą napędową śmiałej wizji przyszłości transportu śmigłowcowego", powiedział Jean-Brice Dumont, Dyrektor ds. Technicznych Airbus Helicopters. „Nasz demonstrator Clean Sky 2 nie tylko będzie szybszy; pomoże rozwinąć prędkość w sposób inteligentny dzięki znalezieniu najlepszego balansu pomiędzy ekonomicznością, zrównoważonym rozwojem i osiągami. Chcemy przełamać barierę kosztów, związaną zwykle ze wzrostem prędkości i zasięgu oraz utorować drogę do nowych misji po 2030 roku, dostarczając ważne usługi transportu medycznego lub transportu pasażerów obywatelom krajów europejskich, tam gdzie są one najbardziej potrzebne".


(fot. Airbus Helicopters Design Studio)

Rozwój demonstratora CS2 obejmuje szeroką sieć europejskich partnerów przemysłowych, którzy wnoszą do projektu swoje umiejętności techniczne i specjalistyczną wiedzę. Podczas gdy zakłady Airbus Helicopters we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Polsce są zaangażowane w obszarach takich jak projektowanie elementów struktury i mechanicznych, inne kraje, jak Rumunia, Włochy i Wielka Brytania też mają znaczący wkład specjalistycznej wiedzy, dzięki udziałowi w dużej liczbie projektów i prac produkcyjnych.


(fot. Airbus Helicopters Design Studio)

Ron Van Manen, Kierownik Programu Clean Sky 2, dodał: „Projekt Demonstratora LifeRCraft w ramach programu Clean Sky 2 scali zdolności ze wszystkich europejskich obszarów badawczych, wykrywając luki technologiczne w systemach, strukturach i całym projekcie, demonstrując wykonalność projektu śmigłowca hybrydowego, który może przynieść zasadniczo nowe, fundamentalne połączenie ładunku użytecznego, zasięgu i prędkości dla rynku lotniczego. Szczególnie tam, gdzie istnieje potrzeba szybkiego działania albo kluczowy jest wymóg zasięgu (np. w misjach humanitarnych, ewakuacji medycznej albo poszukiwaniu i ratownictwie) ta koncepcja śmigłowca może przynieść ważne korzyści dla społeczeństwa i otworzyć nowe możliwości na rynku, które wzmocnią zagrożoną dziś przez konkurencję pozycję Europy w sektorze lotnictwa śmigłowcowego".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony