Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy lot samolotu Airbus C295 w wersji demonstratora technologii dla programu Clean Sky 2

Zmontowany w zakładzie Airbusa w Sewilli samolot testowy C295 Flight Test Bed 2 (FTB2) wykonał pomyślnie pierwszy lot. Maszyna posłuży do testów w powietrzu, mających sprawdzić nowe odkształcające się skrzydło (technologia semi-morfingu), działanie nowego systemu sterowania lotem, a także skuteczność anteny łączności satelitarnej SatCom osadzonej w kadłubie.

„Pierwszy lot C295 FTB2 stanowi kolejny etap programu, następujący po udanej integracji nowych struktur lotniczych, testach rozruchowych i naziemnych. Kilka lat temu ten program był tylko marzeniem dotyczącym bardziej zrównoważonej przyszłości lotnictwa. Dziś jesteśmy na ostatnim etapie i w końcu udało nam się wzbić w powietrze”, powiedział Francisco Javier Sánchez Segura, wiceprezes Airbus Defence and Space ds. konstrukcyjnych.

Zbudowana na podstawie Airbusa C295 platforma Flight Test Bed 2 to latający demonstrator technologii europejskiego programu Clean Sky 2 (CS2) oraz unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020”, w ramach którego testowane są rozwiązania projektowane z myślą o przyszłych regionalnych samolotach wielozadaniowych, spełniających wymogi CS2.

Modyfikacje obejmują nowe materiały i technologie mające na celu redukcję emisji hałasu oraz  CO2 i NOx. Dzięki zastosowaniu proponowanych nowinek w przyszłych samolotach wielozadaniowych o zasięgu regionalnym w typowej misji poszukiwawczo-ratowniczej na dystansie 400 mil morskich można będzie osiągnąć do 43% redukcji CO2 i 70% NOx, a także obniżyć hałas towarzyszący startowi o 45%.

Główne modyfikacje zastosowane w samolocie FTB2 to nowe, wydajne skrzydło częściowo odkształcające się (semi-morhing), ruchome panele sterowe na wingletach i płaska antena SATCOM wbudowana w górną część kadłuba. Ponadto w FTB2 testowane jest innowacyjne kierowanie głównymi powierzchniami sterowymi – lotkami, klapami i klapami odciążającymi w klapach, posiadającymi ulepszoną aerodynamikę – które można regulować w locie, przyczyniając się do zwiększenia siły nośnej.

Nowy system sterowania lotem wykorzystuje układy cyfrowe do optymalizacji kształtu aerodynamicznego skrzydła w locie, podczas gdy nowa wielofunkcyjna klapa została całkowicie przeprojektowana i zawiera zaczepy klap na krawędzi spływu sterowane za pomocą siłowników elektromechanicznych.

Zmiany objęły również proces produkcyjny, dzięki użyciu zaawansowanych materiałów i metod wytwarzania, począwszy od zastosowania stopu skandu, aluminium i magnezu (Scalmalloy) i wytwarzania przyrostowego, skończywszy na nowej metodzie montażu elementów skrzydła (wingleta, panelu sterowego wingleta, klap i lotek). W rezultacie C295 FTB2 pozwala zweryfikować nie tylko ulepszenia w operacyjnym użytkowaniu samolotu, ale także pomaga inżynierom Airbusa udoskonalić procesy projektowania i produkcji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony