Przejdź do treści
Źródło artykułu

Air France czeka na pierwszego Airbusa A220

Air France kontynuuje modernizację floty. Pod koniec września tego roku linia odbierze pierwszy z sześćdziesięciu zamówionych samolotów typu Airbus A220-300. Samoloty A220 zastąpią Airbusy A318 i A319, które są aktualnie używane przez Air France na trasach krótkiego i średniego zasięgu – w Europie i na terenie Francji.

Nowy nabytek we flocie Air France – Airbus A220 jest ucieleśnieniem ambicji przewoźnika pod względem troski o środowisko i zrównoważony rozwój. W porównaniu z poprzednim modelem, maszyna zużywa 20% mniej paliwa i jest 34% cichsza. Airbus A220 w barwach Air France zabierze na pokład 148 pasażerów. Każdy z foteli w kabinie został wyposażony w porty USB typu A i C, a pasażerowie będą mogli korzystać z pokładowego Wi-Fi na własnych urządzeniach mobilnych.

Ponieważ A220 jest zupełnie nowym modelem w flocie, od lata zeszłego roku Air France organizuje szkolenia swoich pilotów i personelu pokładowego do pracy na nowym sprzęcie. Docelowo linia planuje przeszkolić 700 pilotów, którzy będą zdobywali uprawnienia na A220 (tzw. type rating) oraz 2500 członków personelu pokładowego

Poniżej można obejrzeć, jak wygląda przygotowanie Airbusa A220 dla Air France.

Pierwszy Airbus A220 przeznaczony dla Air France niedawno opuścił lakiernię Airbusa w Mirabel, niedaleko Montrealu. Nowe malowanie samolotów Air France obejmuje historyczny symbol linii, uskrzydlonego konika morskiego, który widnieje z przodu kadłuba.

Airbus A220 został wykonany z lżejszych materiałów kompozytowych, dzięki czemu zużywa o 20% mniej paliwa niż samoloty poprzedniej generacji, a dodatkowo jest o 34% cichszy. Samoloty, za sprawą swoich paramentów mają pomóc Air France w realizacji celów zrównoważonego rozwoju, w tym redukcji emisji dwutlenku węgla. Przewoźnik zobowiązał się do obniżenia o 50% w wartościach bezwzględnych emisji CO2 ze wszystkich swoich lotów krajowych z wylotem z bazy Paryż-Orly i regionalnych do 2024 roku.* Natomiast emisja dwutlenku węgla z pozostałych lotów Air France ma być obniżona o 50% w przeliczeniu na pasażera / kilometr do roku 2030.**

Loty testowe samolotu i szkolenie załóg

Zanim nowy samolot wyląduje na lotnisku bazowym Air France w Paryżu (CDG) i rozpocznie regularne loty rejsowe, musi przejść serię testów naziemnych i w powietrzu. Następnie, już w Paryżu, przez ponad miesiąc maszyna posłuży do szkolenia załóg latających.

Jak w przypadku każdego nowego typu samolotu wprowadzanego do floty, linia zainicjowała procedurę szkoleniową dla pilotów i personelu pokładowego, która polega na wyszkoleniu grup pracowników, którzy będą następnie odpowiedzialni za szkolenie swoich kolegów w ramach programów wewnętrznych zatwierdzonych przez odpowiednie władze. We wrześniu ubiegłego roku, ośmiu instruktorów pilotażu wzięło udział w 8-tygodniowym kursie praktyczno-teoretycznym w centrum szkoleniowym Airbusa w Montrealu. Aktualnie te osoby szkolą swoich kolegów, w tym 28 kolejnych instruktorów, którzy dołączą do zespołu wprowadzającego, a szkolenia odbywają się na symulatorach lotu (Full Flight Simulator – FFS). Jak tylko pierwszy nowy samolot zostanie dostarczony do bazy Air France w Paryżu, szkolenia na symulatorze będą mogły zostać rozszerzone o około 20 lotów w warunkach rzeczywistych, tak aby piloci mogli zdobyć uprawnienia na loty tym typem samolotu (tzw. type rating). Docelowo, Air France planuje przeszkolić blisko 700 swoich pilotów do lotów tym typem samolotu.

Podobnie wygląda schemat szkolenia personelu pokładowego. W ubiegłym roku 14 członków personelu pokładowego Air France odbyło kilkumiesięczne szkolenie w Zurichu. Obecnie wspomniana grupa kończy opracowanie treści podręcznika i będzie odpowiedzialna za instruktaż swoich kolegów od września 2021 r.

Rozpoczęcie eksploatacji nowego typu samolotu wymaga przeszkolenia nie tylko pilotów i personelu pokładowego. Do pracy z Airbusem A220 przygotowuje się cała firma, między innymi działy obsługi technicznej i operacyjne, obsługa naziemna i inne.

* w porównaniu z rokiem 2019
** w porównaniu z rokiem 2005

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony