Cathay Pacific planuje wykonywanie lotów long haul w załodze jednoosobowej

Piloci w kokpicie w załodze jednoosobowej

Flagowy przewoźnik z Hongkongu, Cathay Pacific, współpracuje z koncernem Airbus w celu opracowania systemu umożliwiającego wykonywanie operacji długodystansowych na A350 w załodze jednoosobowej. W tym celu azjatycka linia zamierza opracować program nazwany Project Connect.

Jeśli proces certyfikacji przebiegnie zgodnie z planem, operacje long haul w załodze jednoosobowej będą mogły się rozpocząć w 2025 r. Chociaż linia potwierdziła swoje zaangażowanie w projekt, dodaje również, że nie ma ostatecznego potwierdzenia jego wdrożenia w przyszłości i podkreśla najwyższy priorytet, jakim jest bezpieczeństwo.
 
„Podczas gdy współpracujemy z Airbusem w ramach opracowywania koncepcji wykonywania operacji w zredukowanej załodze, w żaden sposób nie zobowiązaliśmy się być klientem startowym” – powiedział rzecznik Cathay Pacific. System zmniejszyłby liczbę pilotów potrzebnych podczas długich lotów z trzech lub czterech do zaledwie dwóch, z naprzemiennymi okresami ich odpoczynku. W przypadku pomyślnego wdrożenia, byłby korzyścią dla linii lotniczych dążących do obniżenia kosztów.

Dodatkowo, przy jednoosobowym kokpicie zapotrzebowanie na pilotów zostanie znacznie zmniejszone, zwiększając konkurencję między kandydatami chcącymi pracować w tym zawodzie. Jednak, aby taki projekt został pomyślnie wdrożony, rygorystyczne procesy testowania i certyfikacji muszą być zgodne z rygorystycznymi przepisami branżowymi, ponieważ system może powodować niepewność związaną z utrzymaniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych.

Przykładowo, niebezpieczeństwo dla lotu może spowodować przypadek medyczny wyłączający kapitana ze służby. Kolejną przeszkodą jest odbiór publiczny projektu oraz opór załóg kokpitowych, bowiem jego wdrożenie oczywiście oznaczałoby dalszą redukcję wakatów wśród lotników.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus