FAA zatwierdza użycie wskaźników kąta natarcia w lotnictwie ogólnym
5 lutego br., Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) podjęła decyzję, która poprzez uproszczenie wymogów zatwierdzenia projektów wskaźnika kąta natarcia (AOA – Angle of Attack), może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa operowania małych statków powietrznych segmentu GA. Urządzenie AOA, które jest powszechnie stosowane na pokładach dużych wojskowych i cywilnych maszyn, może być teraz montowane w konstrukcjach lotnictwa ogólnego celem uzupełnienia danych przekazywanych przez prędkościomierz oraz systemy ostrzegające przed przeciągnięciem. Jego zadaniem będzie ostrzeżenie pilotów o zbyt niskiej prędkości zanim dojdzie do przeciągnięcia, szczególnie podczas operacji startu i lądowania.
"Bezpieczeństwo jest naszym priorytetem, a dzięki uproszczeniu przepisów i zmniejszeniu biurokracji będziemy mogli je teraz zwiększyć”, powiedział Sekretarz Departamentu Transportu USA, Anthony Foxx. "Kąt natarcia" oznacza kąt pomiędzy cięciwą powierzchni nośnej skrzydła, a napływającymi strugami powietrza i jeżeli jest zbyt duży, to strugi oderwą się od skrzydła i samolot straci siłę nośną. Może do tego dojść w każdej fazie lotu, ale najbardziej niebezpieczne sa momenty, gdy samolot znajduje się blisko ziemi i nie ma wystarczającej wysokości do odzyskania nad nim kontroli.
Wskaźniki AOA mogą pomóc zapobiegać utracie kontroli nad statkiem powietrznym, zapewniając bardziej wiarygodne wskazania przepływu powietrza nad skrzydłem. Będą one jednak dostępne dopiero za jakiś czas, bowiem koszty związane z uzyskaniem zgody na ich instalację ograniczają obecnie zastosowanie w lotnictwie ogólnym. Oczekuje się, że prostsze wymogi doprowadzą do bardziej powszechnego stosowania tych urządzeń i ogólnego zwiększenia bezpieczeństwa.
"Wyeliminowaliśmy poważne przeszkody, tak aby piloci mogli dodać kolejną cenną pomoc w kokpicie dla poprawy bezpieczeństwa", powiedział Administrator FAA, Michael Huerta. "Wskaźniki te dostarczają dokładnych informacji i mogą pomóc uniknąć wielu niepotrzebnych wypadków", dodał. W ramach nowej polityki, producenci muszą konstruować wskaźniki według standardów Amerykańskiego Stowarzyszenia Badań i Materiałów (ASTM) i ubiegać się o zatwierdzenie FAA, potwierdzające, że sprzęt spełnia te normy.
Według FAA, zmiana polityki doprowadzi do zatwierdzenia i możliwości montażu w statkach powietrznych GA innych systemów poprawiających bezpieczeństwo, które już od dawna są stosowane w lotnictwie cywilnym.
Więcej informacji dostępnych jest tutaj
Komentarze