Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 3/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 3/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 3/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W marcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

EM-10 Bielik w ekspozycji Muzeum Lotnictwa Polskiego– Andrzej Kiński

Od końca lutego br. w ekspozycji w Gmachu Głównym Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie można podziwiać nowy eksponat – prototyp samolotu szkolnego o napędzie odrzutowym EM-10 Bielik. To z wielu względów unikatowa w historii polskiego lotnictwa konstrukcja – jeden z nielicznych powstałych w naszym kraju samolotów o napędzie odrzutowym i zarazem pierwszy polski odrzutowiec będący dziełem firmy prywatnej, a także jeden z pierwszych na świecie samolotów szkoleniowych bazujących na koncepcji latającego symulatora. Niestety, nie wzbudził zainteresowania decydentów, a jego rozwój przerwano po wykonaniu dwóch lotów.

Siły Powietrzne Ukrainy – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński

16 lipca 1991 r. ukraiński parlament przyjął Deklarację suwerenności państwowej Ukrainy (była ona obok Rosji i Białorusi jedną z trzech republik związkowych ZSRR posiadających prawo głosu w ONZ). Ustaliło to zasady samostanowienia, demokracji, niezależności i pierwszeństwa prawa ukraińskiego nad prawem radzieckim. 24 sierpnia 1991 r. parlament przyjął deklarację niepodległości. Referendum i pierwsze wybory prezydenckie odbyły się 1 grudnia 1991 r. Ponad 90% głosujących poparło niepodległość Ukrainy, a pierwszym prezydentem został wybrany Leonid Krawczuk.

Śmigłowiec S-70i Black Hawk dla sił specjalnych – Łukasz Pacholski

Tragiczne wydarzenia bieżącego wieku dały jasno do zrozumienia, że jednym z kluczowych elementów zapewniających bezpieczeństwo państwa jest stały rozwój sił specjalnego przeznaczenia. Aby mogły efektywnie działać potrzebują one m.in skutecznego środka wsparcia jakim są śmigłowce wielozadaniowe. Wśród nich bardzo ważną rolę odgrywa rodzina wiropłatów Lockheed Martin S-70 Black Hawk. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, by była to także odmiana S-70i wytwarzana przez należące do amerykańskiego potentata Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu.

AH-1Z Viper. Kruk według Bell Textron – Łukasz Pacholski

W dniach 13-17 lutego grupa polskich dziennikarzy, na zaproszenie firmy Bell Textron Inc., gościła w Stanach Zjednoczonych, gdzie miała okazję zapoznać się ze śmigłowcami znajdującymi się w ofercie amerykańskiego producenta, a także zweryfikować podane informacje z doświadczeniami użytkowników z Korpusu Piechoty Morskiej. Wśród nich znalazł się także autor, wysłannik Zespołu Badań i Analiz Militarnych.

Samoloty rozpoznawcze RC-135V/W Rivet Joint i RC-135U Combat Sent – Paweł Henski

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) posiadają 17 samolotów rozpoznawczych Boeing RC-135V/W Rivet Joint oraz dwa RC 135U Combat Sent. Wykorzystywane są one do prowadzenia m.in. strategicznego zwiadu w pełnym spektrum elektromagnetycznym (SIGINT), w tym zwiadu elektronicznego (Electronic Signals Intelligence, ELINT) oraz komunikacyjnego (Communications Intelligence, COMINT). RC-135V/W oraz RC-135U należą do jednych z najstarszych samolotów w inwentarzu USAF, jednakże pełnią niezwykle ważną funkcję pozyskiwania kluczowych informacji o systemach bojowych przeciwnika. Wykorzystywane na poziomie taktycznym samoloty Rivet Joint przechwytują komunikację głosową i elektroniczną zapewniając dowódcom wczesne ostrzeganie o zagrożeniach oraz pomagają w lokalizowaniu kluczowych celów.

Rywalizacja produkcyjna Airbusa i Boeinga w 2021 r. – Jerzy Liwiński

W ubiegłym roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych Airbus i Boeing dostarczyli liniom lotniczym 951 samolotów, o katalogowej wartości 143 mld USD. Jest to o 228 samolotów więcej niż wyprodukowano w roku poprzednim, ale o 655 mniej niż przed pandemią koronawirusa w 2018 r. (-41%). Airbus przoduje zarówno pod względem wielkości produkcji (udział w rynku 64%) i sprzedaży netto (51%), jak i portfela zamówień oczekujących na realizację (62%). Największą popularnością cieszą się Airbusy serii A320neo, które potwierdziły miano najlepiej sprzedających się samolotów w historii.

Polskie samoloty rozpoznawcze: 1945-2020 (6) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona Współpraca: Jerzy Gruszczyński

W 1989 r. Dowództwo Marynarki Wojennej sprecyzowało wstępne wymagania taktyczno-techniczne na samolot patrolowo-ratownicze dla zastąpienia An-2M. Prototyp An-28B1R (Bryza-1R) 7 sierpnia 1992 r. oblatała załoga w składzie Henryk Bronowicki, Zygmunt Osak i Czesław Żywocki. Był to przebudowany samolot wielozadaniowy krótkiego startu i lądowania PZL Mielec An-28 z numerem seryjnym AJ008-10, zmienionym na AJGP1-01. Początkowo zamontowano na nim pod kadłubem radar SRN-441XA, a następnie jego głęboko zmodernizowaną wersję ARS-100 (1993 r.) ze zmienioną anteną, ale jeszcze z "klasycznym" wskaźnikiem zobrazowania (w samolotach seryjnych zastąpionym wskaźnikiem rastrowym WR-100).

Space Launch System. Rakieta dla programu Artemis – Waldemar Zwierzchlejski

14 grudnia 1972 r., podczas trzeciego i ostatniego spaceru na powierzchni Księżyca w misji Apollo-17, astronauci Cernan i Schmitt odsłonili plakietkę umieszczoną na podwoziu lądownika. Słowa na niej umieszczone brzmiały: Tu ludzie zakończyli pierwszą fazę eksploracji Księżyca, grudzień, A.D. 1972. Oby duch pokoju, w którym tutaj przybyliśmy, znalazł odzwierciedlenie w życiu całego rodzaju ludzkiego. Po odsłonięciu plakietki Cernan oświadczył: To nasza pamiątka, którą zostawiliśmy tutaj, dopóki ktoś taki jak my, ktoś spośród was, tam na Ziemi, będących obietnicą przyszłości, nie powróci tutaj, by ją odczytać oraz kontynuować dzieło twórców programu Apollo – podbój Księżyca. W najbliższych miesiącach, po upływie niemal dokładnie pół wieku, dojdzie do debiutu rakiety, która umożliwi powrót ludzi na Srebrny Glob.

Focke-Wulf Fw 187. Zapomniany myśliwiec Luftwaffe (2) – Marek J. Murawski

Od marca 1938 r. ruszyła seryjna produkcja dwusilnikowych samolotów niszczycielskich Messerschmitt Bf110 B-0, napędzanych podobnie, jak Focke-Wulf Ew 187 V4 rzędowymi silnikami Junkers Jumo 210 G o mocy maksymalnej po 700 KM. W artykule szczegółowe porównanie osiągów obydwu samolotów.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Zmarł gen. broni dr hab. inż. pil. Ryszard Olszewski – Henryk Czyżyk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony