Przejdź do treści

Podsumowanie konsultacji projektu reorganizacji przestrzeni powietrznej TSA04, MATZ EPDE

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podsumowała konsultacje społeczne projektu reorganizacji przestrzeni powietrznej w rejonie EPDE (TSA04, MATZ EPDE).

Wszyscy użytkownicy biorący udział w konsultacjach potwierdzili, że wdrożenie przedmiotowego projektu pozytywnie wpłynie na ich działalność lotniczą i zredukuje ograniczenia w dostępie do przestrzeni podczas aktywności lotnictwa wojskowego. Tym nie mniej część z osób opiniujących projekt zaznaczyła, że zmiana mogłaby przynieść jeszcze więcej dla nich korzyści, gdyby dolną granicę wszystkich segmentów strefy TSA podnieść do 1700 ft  (albo jeszcze wyżej) a poniżej wprowadzić segmenty TRA.

PAŻP zgodził się z tymi opiniami, jednakże (co było w szczegółowym opisie projektu) obecnie nie ma możliwości technicznych, żeby w segmentach znacznie oddalonych od EPDE wprowadzić TRA.

Mając powyższe uwarunkowania na uwadze oraz obecnie realizowane przez lotnictwo wojskowe zadania w strefie TSA przedmiotowy projekt reorganizacji zakłada nowy podział wewnętrzny, który powinien przynieść znaczne korzyści pod kątem wielkości przestrzeni aktywowanej w jednym momencie do zabezpieczenia realizowanych zadań. Tym samym w szczególności nowy segment TSA04A w założeniach będzie aktywowany dużo rzadziej niż obecny. Tym samym znacznemu skróceniu ulegnie m.in. trasa lotów z Białej Podlaskiej w kierunku południowo-zachodnim.


                                               TSA 04/05TRA 05/MATZ EPDE - nowe granice

Równocześnie niektórzy z respondentów proponowali przesunięcie na północ granicy podziału między TRA04H/TAS04B + TRA04K/TSA04Z a TRA04I/TSA04C. Granica ta nie została wyznaczona przypadkowo - określa wolumen przestrzeni niezbędny podczas wykonywania lotów z wykorzystaniem działań nad D36.


Odnośnie dodatkowych pytań do Użytkowników:

a) większość osób opowiedziała się za pozostawieniem obecnego podziału MATZ na segment od GND i północny od 1200ft. PAŻP uwzględnił w projekcie końcowym tę opinię.

b) znaczna większość (poza trzema osobami) uznała, że wprowadzenie TRA w granicach 6500ft - FL095 łączącego MATZ EPMB i TSA04 nie będzie generowało utrudnień w prowadzeniu ich działalności. Tym samym ostateczny projekt zmian będzie zawierał wprowadzenie TRA. Segment będzie aktywowany rzadko i jedynie na czas dolotów i odlotów.


                              TSA 04/05TRA 05/MATZ EPDE - nowe granice na tle obecnych granic

Planowany termin wprowadzenia zmiany: 28.04.2016 r.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony