Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 09/2018
Źródło artykułu

Wrześniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Wrześniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

We wrześniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:

Pitts – i świat kręci się wokół Ciebie
Pitts Special, legenda lotniczej akrobacji, ciągle zachwyca widzów i stanowi wyzwanie dla pilotów. Historię tej konstrukcji sięgającą lat 40. opisuje Sławomir Kasjaniuk, a okazją po temu jest najnowszy nabytek ośrodka Targor Flight w Grądach, jedyny obecnie w Polsce Pitts S2B. Podczas sesji zdjęciowej pilotował go instruktor Bartosz Konopka, który w tym sezonie wylatał już na nim 80 godzin. Zapytaliśmy go też, jaki jest w pilotażu. Zdjęcia w locie wykonał Roman Peczka.

Jak z sercem Mustanga
Od niedawna bywalcy warszawskich Babic widują intrygujący myśliwiec z czasów II wojny światowej. Przedstawiamy Jaka-3M, z 12-cylindrowym silnikiem Allison o  mocy ponad 1300 KM (taki jak m.in. w amerykańskich Mustangach). O lataniu na samolocie, który może mknąć z prędkością nawet 600 km/h, opowiada jego właściciel Marcin Kubrak. Zdjęcia w locie – Andrzej Rutkowski.

Patriot – samolot na „5”
Na pierwszy rzut oka z dala przypomina nieco Cirrusa. Pod Kijowem powstał niezwykły samolot. Kompozytowy LA 50 Patriot o masie własnej nieco ponad 400 kg może zabrać na pokład 5 osób, a jego prędkość przelotowa wynosi 300 km/h. Napędzany jest najnowszym Rotaksem 915iS. Swój pierwszy lot zagraniczny samolot wykonał do Polski. Krzysztof Krawcewicz miał już okazję się nim przelecieć

Wojskowy „jet” – to jest możliwe
Czy cywil może wyszkolić się na ekswojskowym odrzutowcu? Owszem. Jakub Kubicki skorzystał z możliwości, jaką oferuje francuski zespół Breitling Jet Team i w bazie lotniczej Dijon przeszedł szkolenie na Albatrosie. W ten sposób Jakub chce zdobyć uprawnienia do pilotowania cywilnej Iskry, która jest w posiadaniu Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła. Szkolenie opisał i zdjęciami w locie ubogacił Filip Modrzejewski. 

O prędkości raz jeszcze
Do niebezpiecznej utraty prędkości może dojść m.in. w wyniku nieuwagi czy błędu pilotażowego. W artykule Krzysztofa Krawcewicza (instruktora pilota), inspirowanym wydawanym przez niemiecki nadzór lotniczy biuletynem bezpieczeństwa FSM wyjaśniamy, jak dochodzi do mimowolnej utraty prędkości w sytuacjach startu na przeszkodę, zniżania i w zakrętach.

Po obu stronach radia
Profesjonalny pilot wie, co i kiedy powiedzieć przez radio, a czego nie mówić. Wie też, jak złożyć meldunek pozycyjny i podać trasę z międzylądowaniami. Magdalena Rekść-Kopyłowicz, informator FIS, prezentuje katalog dobrych praktyk zapewniających harmonijną współpracę w powietrzu między pilotami a służbami naziemnymi.

Gorąco w Rumunii
Lotnictwo ogólne w Rumunii jest jeszcze mało rozwinięte, z ubogą infrastrukturą. Poszukiwania samolotu na stronach internetowych mogą okazać się bezowocne – wszystko działa na zasadzie znajomości i kontaktów osobistych. Jacek Ławrecki znalazł jednak Cessnę 150 na wynajem, która trochę „lubiła się grzać”, po czym podziwiał z powietrza tę krainę pięknych, górskich widoków i uczynnych ludzi...

Dwudziesta MAS
Gwiazdą tegorocznej jubileuszowej edycji była bez wątpienia ponad 70-letnia Catalina, ale na falach jeziora Niegocin kołysały się także bardziej współczesne konstrukcje. Lotniczych atrakcji nie brakowało, o czym w swojej fotorelacji donosi Miłosz Rusiecki.

Nadchodzą DTO
Zadeklarowane organizacje szkolenia (DTO – Declared Training Organisation) to nowa – obok m.in. organizacji ATO – formuła podmiotów szkolących pilotów. DTO są uprawnione do prowadzenia szkolenia bez konieczności uzyskania zatwierdzenia, przez ULC. Nowe przepisy ułatwią aeroklubom prowadzenie działalności szkoleniowej. Przybliża je Paweł Szarama, radca prawny specjalizujący się się w prawie lotniczym w Kancelarii Prawnej Aerolex.

Z nami nie zadzieraj...
W cyklu na 100-lecie polskiego lotnictwa wojskowego czas na groźne lotnictwo uderzeniowe, reprezentowane obecnie przez trzy typy samolotów: amerykańskie F-16 oraz radzieckie MiGi-29 i Su-22. Każdy z nich ma swoje specyficzne zadania oraz świetnie prezentuje się na zdjęciach air-to-air, wykonanych przez Filipa Modrzejewskiego. W tym spektakularne ujęcia, na których znalazły się wszystkie trzy samoloty w formacji.  

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o lotach koszących, które nie dla wszystkich są dobrą zabawą, felietony: „techniczny” Piotra Długiewicza o temperaturach eksploatacyjnych silników jako źródle cennych informacji dla pilota oraz „ludzki” kapitana Jarosława Czaplickiego – o skutkach przemęczenia pilotów komunikacyjnych.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony