Poprawki Senatu do noweli Ustawy Prawo lotnicze
Nowela Ustawy Prawo lotnicze uchwalona przez Sejm RP dnia 13 maja 2011 roku została przedłożona Senatowi, który dnia 9 czerwca 2011 roku poddał Projekt pod głosowanie i przyjął do niego swoje poprawki. Zdecydowana większość z nich ma charakter porządkujący, nie mający znaczenia merytorycznego.
Senat zmienił też niektóre kwestie wchodząc w merytorykę lotniczą i tak np. zgodnie z poprawką Senatu do art. 95 ust. 2 pkt 4 świadectwa kwalifikacji będą wydawane dla pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej do 599 kg, a nie jak było dotychczas do 495 kg. Ta zmiana została też wprowadzona w przepisie art. 95 ust. 3 pkt 4 tj. podwyższono maksymalną masę startową do 599 kg, zachowując wymagania dotyczące wieku i wykształcenia wprowadzone przez Sejm (tj. 16 lat i wykształcenie co najmniej gimnazjalne). Oznacza to, że osoby młode będą mogły pilotować większe statki powietrzne.
Senat zmienił również art. 160 ust. 3 Projektu, rozszerzając zakres obowiązku certyfikacyjnego na podmioty, które prowadzą szkolenia personelu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji dla informatorów służby informacji powietrznej i informatorów lotniskowej służby powietrznej. Senat zmienił też zapis dotyczący uzyskiwania certyfikatu dla lotnisk. Do tej pory certyfikacji podlegało zarządzanie lotniskami. Senat w swej poprawce do art. 160 ust. 3 pkt 3 zaproponował by „certyfikować lotnisko użytku publicznego i jego eksploatację”.
Poprawki Senatu według procedury legislacyjnej trafią pod głosowanie Sejmu, który zgodnie z art. 121 ust. 3 Konstytucji RP może daną poprawkę odrzucić bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Tak przygotowane ostateczne brzmienie ustawy Marszałek Senatu przedstawia do podpisu Prezydentowi, który będzie miał na to 21 dni.
Opracowanie przygotowane przez:
Adw. Małgorzatę Gabriel i Adw. Bartosza Nocznickiego
Komentarze