Przejdź do treści
Kokpit samolotu liniowego
Źródło artykułu

SWISS, Austrian i Lufthansa znoszą zasadę dwóch osób w kokpicie

Lufthansa Group, która jest właścicielem linii Swiss International Air Lines (SWISS), Austrian Airlines oraz Lufthansa, poinformowała, iż od 1 maja wycofuje przepis wymagający stałego przebywania w kokpicie samolotu dwóch osób.

Wprowadzone zmiany powodują, iż przewoźnicy mogą powrócić do poprzednich przepisów dotyczących dostępu do kokpitu, ale uwzględniając dodatkowe środki bezpieczeństwa i ochrony. Rzecznik Austrian Airlines, Peter Thier powiedział, że austriacka linia przywróci wcześniejsze regulacje w tej kwestii dotyczące samolotów typu Airbus, Boeing i Embraer, a jedynym wyjątkiem w będzie dostęp do kokpitu Bombardiera Dash 8 Q400.

Grupa Lufthansy wprowadziła nowe przepisy po katastrofie A320 Germanwings, który 24 marca 2015 r. został celowo rozbity we francuskich Alpach. Śledztwo wykazało, że drugi pilot Andreas Lubitz, w momencie gdy został w kokpicie sam, przestawił wybraną wysokość z 38 000 na 100 stóp - minimalną wartość, jaką można ustawić na A320, zwiększył prędkość i skierował samolot umyślnie w stronę gór celem jego rozbicia.

W marcu 2015 r. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała tymczasowe zalecenia, proponując, aby podczas lotu w kokpicie zawsze przebywały dwie osoby, w tym jeden z pilotów, ale nie był to wymóg, a rekomendacja.

EASA zmieniła swoje zalecenie latem 2016 r. pod warunkiem spełnienia dodatkowych kryteriów. Zdaniem SWISS, wysiłki zmierzające do zniesienia regulacji wynikają z szeroko zakrojonego przeglądu procedur bezpieczeństwa i ochrony, który wykazał, że przepis ten nie tylko nie zwiększył bezpieczeństwa lotu, ale faktycznie wprowadził dodatkowe ryzyko dla codziennych operacji.

Linie lotnicze zrzeszone w Lufthansa Group podkreślają, że spełniają wszystkie wymagania EASA, które obejmują:

  • Zapewnienie odpowiednich kryteriów wyboru i procedur w celu oceny profilu psychologicznego pilotów;
  • Zapewnienie stabilnych warunków zatrudnienia personelu kokpitowego;
  • Zapewnienie pilotom (łatwego) dostępu do wszelkich programów pomocy psychologicznej lub innych programów wsparcia, których mogą potrzebować;
  • wykazanie zdolności firmy do zminimalizowania zagrożeń psychologicznych i społecznych, na jakie narażeni są piloci, takich jak np. utrata licencji.

SWISS poinformował, że decyzja o zniesieniu zasady dwóch osób w kokpicie jest wspierana przez szwajcarski Federalny Urząd Lotnictwa Cywilnego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony