Przejdź do treści
Lotnisko Krosno nocą po modernizacji (fot. Lotnisko Krosno Sp. z o.o.)
Źródło artykułu

Projekt utworzenia Ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o zmodyfikowaną infrastrukturę lotniska w Krośnie

Prace przy modernizacji lotniska w Krośnie dobiegły końca. Teraz lotnisko czeka na wydanie pozwolenia na użytkowanie nowo wybudowanej infrastruktury.

Lotnisko z bogatą historią

Lotnisko Krosno zostało założone w 1932 r., na podstawie uchwały Rady Miasta z 1928 r.  Głównym inicjatorem jego budowy był gen. Ludomił Rayski. W 1938 r. przeniesiono do Krosna z Bydgoszczy Szkołę Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich, która funkcjonowała tu do wybuchu II wojny światowej.  W 1939 r. lotnisko przejął okupant niemiecki – wybudował na nim betonowy pas startowy i wykorzystywał je jako lotnisko strategiczne w działaniach wojennych przeciwko ZSRR. Wojska hitlerowskie ewakuowały się w 1944 r., bombardując przy tym lotnisko i niszcząc jego infrastrukturę.

W 1945 r. na lotnisku rozpoczął działalność Aeroklub Podkarpacki. W 1958 r. założono Centrum Wyszkolenia Lotniczego, a dziesięć lat później – Centrum Wyszkolenia Spadochronowego. W 1993 r. powstała Centralna Szkoła Lotniczo – Techniczna Aeroklubu Polskiego, która prowadziła ośrodek szkolenia mechaników.

W grudniu 2005 r. władze województwa podkarpackiego przekazały własność lotniska na rzecz Miasta Krosna. Obecnie lotnisko zajmuje obszar 199,6 ha, jego właścicielem a jednocześnie zarządzającym w myśl przepisów prawa lotniczego jest Miasto Krosno (miasto przejęło zarządzanie od Aeroklubu Polskiego w 2010 r.).  Od stycznia 2017 r. obowiązki zarządzającego wykonuje spółka miejska Lotnisko Krosno Sp. z o.o.

Rozbudowa i modernizacja lotniska – prace koncepcyjne i projektowe

Od momentu przejęcia własności lotniska samorząd Krosna podejmował szereg działań zmierzających do jego modernizacji, rozwoju i pełnego wykorzystania potencjału. Wykonano liczne analizy, ekspertyzy i prace koncepcyjne konieczne przed zleceniem opracowania projektu budowlanego.

Po przejęciu zarządzania lotniskiem w 2010 r. zlecono opracowanie dokumentacji projektowej lotniska. Opracowanie wykonało konsorcjum firm gliwickich – Ośrodek Projektowania i Doradztwa Technicznego „Proconsulting” Sp. z o.o. oraz Zespół Doradczy dr R. Kuszłeyko Sp. z o.o. Pozwolenie na budowę zostało wydane w 2012 r.

I etap inwestycji

I etap robót budowlanych w zakresie modernizacji lotniska wykonano w okresie od sierpnia 2013 r. do kwietnia 2014 r. Wykonawcą wyłonionym w przetargu było Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Drogowych w Krośnie S.A.

Zakres wykonanych prac:

  • nadbudowa budynku wieży kontroli lotów – powierzchnia zabudowy: 286,4 m2, kubatura: 1480 m3; wykonano roboty budowlane, instalacyjne i wykończeniowe;
  • budowa kanalizacji deszczowej o łącznej długości ponad 3 km z wylotem do potoku Lubatówka, służącej odwodnieniu: drogi startowej, dróg kołowania, placu tankowania, płyty postojowej oraz budynku wieży, itp.,
  • wykonanie ogrodzenia lotniska o długości ok. 7,2 km, 11 bram w ogrodzeniu;
  • budowa dwóch zjazdów z ul. Zręcińskiej, oświetlenie drogi dojazdowej do wieży lotniskowej, przebudowa gazociągu kolidującego z drogą startową.

II etap inwestycji

Kolejny etap rozbudowy lotniska został zrealizowany w okresie od grudnia 2015 r. do grudnia 2016 r. przez konsorcjum firm: Rejon Budowy Dróg i Mostów w Krośnie Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Drogowych w Krośnie S.A.

Zakres wykonanych prac:

  • budowa drogi startowej o długości 1100 m, szerokości 30 m i nośności 50 PCN, o nawierzchni z mieszanki mineralno – asfaltowej (parametry drogi startowej dla kodu lotniska 2B), wraz z pasem drogi startowej o szerokości 75 m;
  • budowa drogi kołowania prowadzącej do istniejącej wieży lotniskowej oraz hangarów, o długości 546,22 m i szerokości 10,5 m, o nawierzchni z mieszanki mineralno – bitumicznej;
  • budowa płyty  tankowania samolotów o powierzchni 6184 m2, nawierzchnia z mieszanki mineralno – asfaltowej z płytą betonową o powierzchni 100m2 służącą do zamontowania kontenerowej stacji paliw;
  • budowa drogi kołowania prowadzącej do terenów Strefy Inwestycyjnej „Krosno – Lotnisko” o długości 268 m, z płytą postojową o powierzchni 2006 m2;
  • oznakowanie pionowe i poziome drogi startowej i dróg kołowania;
  • oświetlenie nawigacyjne drogi startowej oraz dróg kołowania, w tym uproszczony świetlny system podejścia i wzrokowy wskaźnik ścieżki podejścia PAPI;
  • automatyczny system pomiarów meteorologicznych METEO;
  • wskaźniki kierunki wiatru (2 komplety);
  • przebudowa wodociągu i urządzeń elektroenergetycznych, kanalizacja deszczowa, agregat prądotwórczy, okablowanie teletechniczne.

Obecnie lotnisko oczekuje na wydanie pozwolenia na użytkowanie nowo wybudowanej infrastruktury.

Potencjał lotniska po rozbudowie

Rozbudowane krośnieńskie lotnisko ma służyć szerokiemu gronu odbiorców, w tym przede wszystkim:

  • jako baza dla ośrodków szkolenia lotniczego, w tym szkolenia pilotów, mechaników lotniczych i pracowników obsługi naziemnej,
  • jako centrum sportów lotniczych, lotnictwa aeroklubowego i rekreacyjnego,
  • jako infrastruktura niezbędna dla producentów branży lotniczej, w tym firm produkujących lekkie i ultralekkie statki powietrzne, a także oferujących serwis lotniczy,
  • jako baza dla małej komunikacji pasażerskiej (air taxi, ruch biznesowy i turystyczny),
  • jako baza usług transportu lotniczego towarów (cargo).

Nowa infrastruktura lotniskowa w tym oświetlona droga startowa, światła podejścia, światła PAPI oraz drogi kołowania i płyty postojowe pozwalają na korzystanie z lotniska statkom powietrznym o rozpiętości skrzydeł do 24 metrów. Przykładowymi samolotami mieszczącymi się w tej kategorii są: AN-2, M-18 (AN-28), ATR-42, Dornier DO 228, L410 Turbolet, DHC 6 , King Air C90, Piper PA34, Piper PA 28, SAAB 340, Cessna 206, Cessna 208 Caravan. Samoloty te mogą być wykorzystywane do przewozu osób oraz towarów i znajdują się w posiadaniu polskich certyfikowanych przewoźników lotniczych. Samoloty te zabierają na pokład od kilku do ok. 46 pasażerów.

W niedługiej przyszłości dla lotniska w Krośnie zostanie uruchomiona certyfikowana stacja paliw lotniczych oraz zostaną  opracowane i zatwierdzone procedury nawigacji satelitarnej GNSS, które pozwolą na korzystanie z lotniska w trudnych warunkach atmosferycznych.

W bezpośrednim sąsiedztwie lotniska znajduje się Strefa Inwestycyjna „Krosno – Lotnisko” o łącznej powierzchni 50 ha. Część terenu Strefy, z której możliwy jest bezpośredni dostęp do lotniska, jest przeznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wyłącznie pod produkcję lotniczą i okołolotniczą. Strefa jest istotnym uzupełnieniem inwestycji lotniskowej. Lotnisko ma stanowić bazę dla działalności gospodarczej związanej z produkcją i serwisowaniem statków powietrznych, a także świadczeniem usług lotniczych i kształcenia lotniczego. Pierwszy inwestor branży lotniczej zakupił teren na początku 2017 r. i zamierza utworzyć na nim szkołę lotniczą (Dolina Ruchlinu Sp. z o.o.).

Master Plan

Całościową koncepcję rozwoju lotniska w perspektywie do 2040 r. zawiera Master Plan (Plan Generalny lotniska), który został opracowany w latach 2013-2014, w ramach projektu „Odlotowa Polska Wschodnia”, zrealizowanego ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Podstawowym założeniem Master Planu jest wykorzystanie istniejącego potencjału lotniska dla wzrostu gospodarczego w regionie poprzez etapowy, zrównoważony rozwój infrastruktury i usług świadczonych w oparciu o lotnisko.

Master plan przewiduje docelowe wydłużenie drogi startowej lotniska do 1710 m wraz z rozbudową systemu dróg kołowania i płyt postojowych. Lotnisko zostanie rozbudowane do kodu 3C i pozwoli na przyjmowanie znacznie większych samolotów pasażerskich oraz towarowych.

Master plan jest częścią „Strategii rozwoju regionów Polski Wschodniej w oparciu o sektor lotniczy”, opracowanej w ramach projektu dla miast Krosna, Chełma i Ełku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony