Przejdź do treści
Boeing 787-8 należący do Air Europa w locie - widok z boku (fot. Alan Wilson/CC BY-SA 2.0/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie w sprawie przejęcia Air Europa przez IAG

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie w celu oceny proponowanego przejęcia Air Europa przez IAG, zgodnie z rozporządzeniem UE w sprawie połączeń. Komisja obawia się, że proponowana transakcja może ograniczyć konkurencję na rynkach lotniczych usług pasażerskich na hiszpańskich trasach krajowych oraz na trasach międzynarodowych do i z Hiszpanii.

Wiceprzewodnicząca wykonawcza Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała: „IAG, który lata między innymi z Iberia i Vueling, oraz Air Europa są wiodącymi liniami lotniczymi w Hiszpanii. Są również kluczowymi dostawcami łączności między Hiszpanią, resztą Europy i Ameryką Łacińską. Dokładnie ocenimy, czy proponowana transakcja wpłynie negatywnie na konkurencję na trasach krajowych, krótkodystansowych i długodystansowych do i z Hiszpanii, co może prowadzić do wyższych cen i obniżenia jakości dla podróżnych. Chociaż sytuacja finansowa wielu linii lotniczych jest nadal niestabilna, istnieją oznaki, że popyt na usługi transportu lotniczego podnosi się po kryzysie koronawirusa. Ważne jest zapewnienie, aby ożywienie sektora odbywało się w konkurencyjnym środowisku, przy zachowaniu wystarczającego wyboru dla podróżnych”.

IAG i Air Europa są odpowiednio pierwszym i trzecim największym dostawcą usług regularnego pasażerskiego transportu lotniczego w Hiszpanii. Oba podmioty obsługują sieć hiszpańskich tras krajowych, a także trasy krótkodystansowe między Hiszpanią a innymi krajami Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub poza UE, a także trasy długodystansowe między Hiszpanią a Amerykami.

Wstępne obawy Komisji dotyczące konkurencji

Wstępne badanie rynku przeprowadzone przez Komisję ujawniło, że IAG i Air Europa bezpośrednio konkurują o usługi pasażerskiego transportu lotniczego w Hiszpanii, w szczególności na kilku trasach z Madrytu do Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej oraz na kilku trasach krajowych i krótkodystansowych, w tym tras dowozowych, które przywożą pasażerów do Madrytu, aby kontynuować podróż na rejsach międzykontynentalnych do Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej.

Na tym etapie Komisja obawia się, że proponowana transakcja mogłaby znacznie ograniczyć konkurencję w 70 parach miast pochodzenia i przeznaczenia (O&D) w Hiszpanii i do/z Hiszpanii, na których obie linie lotnicze oferują bezpośrednie usługi. Na niektórych trasach IAG i Air Europa były jedynymi działającymi liniami lotniczymi.

Komisja jest również zaniepokojona wpływem proponowanej transakcji na trasy, na których inne linie lotnicze korzystają z krajowej i krótkodystansowej sieci Air Europa w zakresie swoich własnych operacji w porcie lotniczym w Madrycie oraz w kilku innych portach lotniczych UE. Bez ruchu dowozowego Air Europa niektóre linie lotnicze mogą zdecydować się na zakończenie swoich usług do międzynarodowych miejsc docelowych również obsługiwanych przez IAG, ograniczając wybór podróżnym.

Na tym etapie Komisja stwierdziła, że ​​konkurencja ze strony innych linii lotniczych, w tym europejskich tanich przewoźników, prawdopodobnie nie zapewniłaby wystarczającego ograniczenia podmiotowi powstałemu w wyniku połączenia na trasach, na których miałby on duże udziały w rynku. Podobnie presja konkurencyjna europejskich sieciowych linii lotniczych lub linii lotniczych z Ameryki Łacińskiej wydaje się niewystarczająca.

Proponowana transakcja została zgłoszona Komisji w momencie, gdy naprawa sektora lotnictwa po skutkach epidemii koronawirusa jest nadal niepewna. Komisja zbadała, w jakim stopniu kryzys związany z koronawirusem wpłynąłby na działalność IAG, Air Europa i ich konkurentów, a tym samym na konkurencyjność w perspektywie średnio- i długoterminowej.

Komisja nie była w stanie określić, czy w dłuższej perspektywie przedsiębiorstwa będą nadal konkurować na każdej trasie, na której konkurowały przed kryzysem, na podstawie informacji dostępnych podczas pierwszego etapu dochodzenia. Komisja przyjmuje jednak wstępne stanowisko, że IAG i Air Europa pozostają najbliższymi faktycznymi lub potencjalnymi konkurentami w odpowiednich parach miast O&D objętych dochodzeniem przez Komisję.

IAG i Air Europa zawarły protokoły ustaleń z dwoma hiszpańskimi liniami lotniczymi jako potencjalnymi podmiotami zaradczymi, ale zdecydowały się nie przedstawiać środków zaradczych podczas wstępnego dochodzenia. Komisja przeprowadzi teraz dogłębne badanie skutków proponowanej transakcji w celu ustalenia, czy może ona znacznie ograniczyć efektywną konkurencję.

Proponowana transakcja została zgłoszona Komisji w dniu 25 maja 2020 r. IAG i Air Europa postanowiły nie składać zobowiązań. Komisja ma teraz 90 dni roboczych, do 5 listopada 2021 r., na podjęcie decyzji. Wszczęcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza o wyniku dochodzenia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony